”Är svensk press spelberoende?” frågade sig kritiker till spelannonsering i Dagens Media nyligen. Nu replikerar TU:s vd Jeanette Gustafsdotter och Gustaf Hoffstedt generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel.

Maria Lindström från Spelbranschens etiska råd och Kim Grahn från Spelberoendes riksförbund ställer den retoriska frågan om vi blivit spelberoende (Dagens Media 29 dec 2016). Inte patologiskt, utan ekonomiskt. Det korta svaret på den frågan är ja.

En av oss arbetar heltid i spelbranschen och den andra företräder en bransch som i stor utsträckning finansieras genom annonsförsäljning, däribland försäljning av spelannonser.

Gemensamt för oss två är att vi gillar reklam, och de möjligheter reklamen skapar för det fria ordet. Det är kanske inte fint nog för Lindström och Grahn, men spelannonser liksom annonser för charterresor, sanitetsbindor och kattmat utgör grunden för finansieringen av nästan alla medier utöver public service.

Det innebär inte att vi gillar all reklam; ibland kan vi exempelvis känna att spelreklam har en alltför låg kreativ nivå. Spelreklam är dessutom ett exempel på reklam som på grund av produktens farlighetsgrad behöver regleras i särskild ordning. Det tar sig uttryck i TU:s riktlinjer för spelannonsering samt i spelbranschens egen etiska plattform.

Dessa viktiga regleringar är något helt annat än det rådande främjandeförbudet, som istället för att förbjuda måttlös och på annat vis farlig spelreklam släpper igenom allt så länge reklamen kommer från ett svenskt spelbolag. Tycker verkligen Lindström och Grahn att det är en försvarlig ordning?

Lindström och Grahn ondgör sig över onlinekasinon, bonusar och jackpottar, vilket väcker en del frågor om deras egna bevekelsegrunder. Har någon upplyst Maria Lindström om att bakom Spelbranschens etiska råd står en handfull spelbolag? Hennes lön finansieras av människors spelförluster.

Flertalet av spelbolagen i Spelbranschens etiska råd erbjuder bonusar i form av jackpottar och åtminstone någon av dem ligger i startgroparna för onlinekasino. Inget av detta är nödvändigtvis fel. Däremot kan man fråga sig om det verkligen är läge att sätta sig på höga hästar, samt vilken roll medundertecknaren Spelberoendes riksförbund har i sammanhanget.

Jeanette Gustafsdotter
vd, TU Medier i Sverige

Gustaf Hoffstedt
Generalsekreterare, Branschföreningen för onlinespel

Artikeln är först publicerad av Dagens Media den 3 januari 2017

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.