Annons- och läsarintäkter
Kvartalsvis presenterar TU statistik som visar mediehusens generella annonsutveckling i form av tabeller över intäkter i tryckta och digitala kanaler, samt statistik över läsarintäkter i samma kanaler. Informationen samlas in från cirka 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag, presenteras i tabellform och finns tillgänglig enbart för medlemmarna. TU återrapporterar aggregerat till Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Morgonpressens läsaraffär bromsar in – annonsaffären minskar
De ekonomiskt kärva tiderna satte avtryck i morgonpressens resultat under 2023 års första kvartal och de totala intäkterna minskade med 1 procent.
Läsaraffären står still – annonsaffären backar
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 1 procent under 2023 års första kvartal.
Digital tillväxt gav svagt ökade läsarintäkter 2022
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent under 2022, jämfört med helåret 2021.
Annonsintäkterna ökade 2022 – trots ett tufft fjärde kvartal
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 3 procent under 2022, jämfört med helåret 2021. Under kvartal 4 rasade dock annonsintäkterna med 9 procent, relativt kvartal 4 2021. Det visar ny statistik från branschorganisationen...
Annonsintäkterna ökade 2022, men dök under kvartal 4
Ny statistik exklusiv för TU:s medlemmar, Q4 samt helår 2022.