Annons- och läsarintäkter
Kvartalsvis presenterar TU annonsbarometern som visar mediehusens generella annonsutveckling i form av tabeller över intäkter i tryckta och digitala kanaler. Informationen samlas in från cirka 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag, presenteras i tabellform och finns tillgänglig enbart för medlemmarna. TU återrapporterar aggregerat till Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM). Dessutom samlar TU in och presenterar användare- och läsarintäkter. Denna statistik presenteras halvårsvis.

Morgonpressens konsumentintäkter ökar med 3 procent
Den svenska morgonpressens intäkter från läsarna ökar med 3 procent under tredje kvartalet i år, visar aktuell statistik från TU – Medier i Sverige. Det är en ökning som till stora delar kan förklaras av att allt fler betalar – och betalar mer – för nyheter i digitala kanaler.
Pandemin slår mot morgonpressens annonsintäkter
TU:s rapport för tredje kvartalet 2020 redovisar morgonpressens annonsintäkter netto från digitala och tryckta kanaler, jämförbara titlar. Informationen är medlemsexklusiv.
Morgonpressens läsarintäkter ökar med 4 procent
Morgontidningarnas läsar- och användarintäkter ökar med 4 procent under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period i fjol. Ökningen är särskilt tydlig under årets andra kvartal och i de digitala kanalerna, visar aktuell intäktsstatistik från TU – Medier i Sverige.
Nya siffror – så påverkar coronapandemin morgonpressens intäkter
TU:s rapport för andra kvartalet 2020 redovisar morgonpressens annonsintäkter netto från digitala och tryckta kanaler, jämförbara titlar, samt läsarintäkter. Informationen är medlemsexklusiv.
För medlemmar: Ny annonsprognos för 2020-21 från IRM
Institutet för reklam- och mediestatistik har presenterat sin prognos för reklam- och mediemarknadens utveckling 2020 och 2021. Som medlem i TU kan du ta del av deras presentation av huvudscenariot i en medlemsspecifik sammanfattning.
Mediefakta
Bodil Gidlund, projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se
Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se
