Annons- och läsarintäkter
Kvartalsvis presenterar TU statistik som visar mediehusens generella annonsutveckling i form av tabeller över intäkter i tryckta och digitala kanaler, samt statistik över läsarintäkter i samma kanaler. Informationen samlas in från cirka 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag, presenteras i tabellform och finns tillgänglig enbart för medlemmarna. TU återrapporterar aggregerat till Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Annonsintäkterna ökade 2022 – trots ett tufft fjärde kvartal
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 3 procent under 2022, jämfört med helåret 2021. Under kvartal 4 rasade dock annonsintäkterna med 9 procent, relativt kvartal 4 2021. Det visar ny statistik från branschorganisationen...
Annonsintäkterna ökade 2022, men dök under kvartal 4
Ny statistik exklusiv för TU:s medlemmar, Q4 samt helår 2022.
Dämpad tillväxt i läsaraffären trots valet
TU:s statistik visar att läsarintäkterna knutna till tryckta tidningar föll tillbaka samtidigt som de digitala konsumentintäkterna fortsatte att växa.
Valet bidrog till tillväxt både i tryckta och digitala kanaler
Annonseringen i morgonpressen ökade i såväl tryckta som digitala annonskanaler under årets tredje kvartal.
Växande läsarintäkter under ett nyhetsintensivt kvartal
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 6 procent under årets andra kvartal. Fördjupad information exklusivt för TU:s medlemmar.