Hösten 2016 hade 80 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, en smart mobil. Men vad används den till och i vilken omfattning används den för att konsumera medier? Enligt siffror från medieforskningsinstitutet Nordicom vid Göteborgs universitet kollar en betydande andel av smart mobil-användarna dagligen av nyheterna via sina mobiler. Siffrorna visar bland annat att 20 procent av användarna läser innehåll från en kvällstidning via sin smarta mobil en vanlig dag. Lite förenklat kan man säga att yngre använder sina mobiler för mediekonsumtion i större utsträckning än äldre. Extra tydligt är den här skillnaden när det gäller konsumtionen av videoklipp och musik.

Användningsområden för den smarta mobilen bland hela befolkning och användare 9-79 år en genomsnittlig dag 2016 (%)

 

  • Besöker socialt nätverk, befolkningen 45% 45%
  • Besöker socialt nätverk, användare 55% 55%
  • Aktiv på socialt nätverk, befolkningen 31% 31%
  • Aktiv på socialt nätverk, användare 37% 37%
  • Läser kvällstidning, befolkningen 11% 11%
  • Läser kvällstidning, användare 13% 13%
  • Tittar på videoklipp, befolkningen 17% 17%
  • Tittar på videokilpp, användare 21% 21%
  • Läser morgontidning, befolkningen 4% 4%
  • Läser morgontidningen, användare 5% 5%
  • Läser blogg, befolkningen 4% 4%
  • Läser blogg, användare 5% 5%
  • Tittar på tv, befolkningen 6% 6%
  • Tittar på tv, användare 13% 13%
  • Lyssnar på webbradio/podd, befolkningen 5% 5%
  • Lyssnar på webbradio/podd, användare 6% 6%
  • Läser tidskrift, befolkningen 1% 1%
  • Läser tidskrift, användare 1% 1%
  • Läser nyhetsbrev, befolkningen 9% 9%
  • Läser nyhetsbrev, användare 11% 11%
  • Läser Twitter, befolkningen 3% 3%
  • Läser Twitter, användare 4% 4%

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.