Tidningar är ett av de allra mest effektiva huvudmedierna. Det finns en lång rad studier som visar att morgonpress är ett av de medier där flest svenskar tar del av reklam – och gillar den reklam de ser. Studierna visar också att det är långt fler som tar del av reklam i traditionella medier än via sociala medier. Knappt var fjärde person i Sverige (9-79 år) ser reklam i morgontidningar och nästan lika många i annonsblad.
Andel av befolkningen 9-79 år som tagit del av reklam i olika medier en genomsnittlig dag 2017 (%)
- Television 32%
- Facebook 26%
- Direktreklam 24%
- Morgontidning 23%
- Annonsblad 21%
- Radio 13%
- Kvällstidning 12%
- Videoklipp 12%
- SMS 7%
- Veckotidning 4%
- Spotify/Itunes 3%
- Blogg 1%
Källa: Nordicom Mediebarometern 2016 (2017)
Många studier visar att reklamtröttheten växer hos befolkningen. Många sätter upp skylten ”Ingen reklam, tack” på sina brevlådor och andra laddar ner applikationer i sina webbläsare som blockerar annonser. Men det finns undantag. En stor del av befolkningen ser annonserna i nyhetsmedierna och är inte alls negativt inställda till reklamen. Det visar studier från undersökningsföretaget Kantar Sifo.
Andel personer 16-80 år vars allmänna inställning till reklam i olika medier är ganska eller mycket positiv (%)
- Reklam på bio 30%
- Annonser i gratistidningar 24%
- Annonser i morgontidningar 21%
- Annonser i tidskrifter 20%
- Direktreklam 18%
- Annonser i kvällstidningar 15%
- Reklambilagor i morgontidningar 14%
- Reklam i sociala medier 9%
- Annonser på internet 8%
- Reklam i podd 4%
- Reklam i webb-tv 4%
- Reklam i epost 4%
- Radioreklam 4%
- Reklam i mobilen 3%
- Reklam i webbradio 3%
- Tv-reklam 3%
Källa: Orvesto Konsument Helår 2017
Vänder man på frågeställningen framstäder ett annat mönster. Mer än hälften, 55 procent, säger sig då ha en allmänt sett negativ inställning till reklam på internet. Den här allmänna inställningen kan också avläsas i andelen som laddat ner och installerat annonsblockerare i sina datorer. I detta sammanhang är det viktigt att nämna att frågan gäller en allmän inställning till reklam. De intervjuade kan mycket väl vara positiva till reklam på vissa typer av sajter eller specifika sajter.
Andel användare med installerade annonsblockerare i sina datorer (%)
- Dator 23%
- Surfplatta 3%
- Mobil 5%
Källa: Orvesto Konsument 2016:1