Svensk reklammarknad omsatte nästan 37,7 miljarder kr 2017, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik. Tillväxten sker i första hand i de digitala kanalerna. Lite drygt hälften av medieinvesteringarna sker i dag i de digitala kanalerna.
Mediekakan 2017: 37,7 miljarder kronor
Morgontidningarnas digitala annonsförsäljning ökade med 5,3 procent under 2017, jämfört med 2016. Storstadspressen, det vill säga de morgontidningar som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, ökade under samma period sin digitala annonsförsäljning med 1,8 procent. Det medan landsortspressen i sin tur ökade med 9,4 procent. Totalt uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 867 miljoner kronor. Det visar TU:s egen statistik, vilken bygger på jämförbara titlar. IRM:s statistik visar att de digitala nyhetsmedierna, det vill säga båda morgon- och kvällspress, hade digitala annonsintäkter på cirka 2,1 miljarder kronor 2017.
- Tryckta nyhetsmedier 14,2%
- Tryckta intressemedier 3,8%
- Tryckta kataloger 0,1%
- Direktreklam 8,6%
- Utomhusreklam 4,7%
- Tv, radio och bio 17,7%
- Internet 50,9%
TU samlar tillsammans med Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, löpande in uppgifter om dagspressens och nyhetsmediernas annonsintäkter i både tryckta och digitala kanaler. Statistiken nedan bygger på inrapporteringar från ett 60-tal morgontidningssajter. Denna statistik ligger sedan bland annat till grund för delar av Myndigheten för press, radio och tv:s rapport Medieekonomi 2018.
Dagspressens annonsintäkter fördelat på tryckt tidning och digitala kanaler 2013-2017 (mnkr)
Landsortspress | Storstadspress | Kvällspress | Totalt | ||||
Tryckt | Digitalt | Tryckt | Digitalt | Tryckt | Digitalt | Tryckt och digitalt | |
2017 | 2 217 | 410 | 1 179 | 456 | 303 | 1 142 | 5 707 |
2016 | 2 553 | 375 | 1 340 | 449 | 356 | 1 058 | 6 131 |
2015 | 2 734 | 377 | 1 590 | 406 | 407 | 963 | 6 477 |
2014 | 3 005 | 334 | 1 875 | 375 | 498 | 861 | 6 948 |
2013 | 3 243 | 243 | 2 115 | 311 | 622 | 701 | 7 235 |
Källa: Medieekonomi 2018, Myndigheten för press, radio och tv
Obs! Uppgifterna om kvällspressens digitala annonsintäkter bygger enligt Myndigheten för press, radio och tv på sammanvägningar av statistiken från TU och de berörda bolagens årsredovisningar. Myndigheten ser dessa siffror som estimat.