Svensk reklammarknad omsatte nästan 33 miljarder kr 2015. Två tredjedelar av de pengar som investeras i mediereklam placeras i traditionella medieföretag, som producerar tidningar, tv och direktreklam. Tillväxten sker i första hand i de digitala kanalerna. Redan i dag så kommer ungefär 20 procent av nyhetsmediernas reklamintäkter från de digitala kanalerna. Resten kommer från den tryckta tidningen. De digitala kanalerna visar också upp en högre tillväxttakt än övriga mediekanaler.
Reklaminvesteringar i olika medier 2015
Mnkr | % | |
Morgonpress, storstad | 1 590 | 5 |
Morgonpress, landsort | 2 734 | 8 |
Kvällspress | 407 | 1 |
Dagspressbilagor | 304 | 1 |
Morgonpressajter | 783 | 2 |
Gratistidningar | 2 169 | 7 |
Tidskrifter, inkl. bilagor | 1 358 | 4 |
Tryckta kataloger | 133 | 0 |
Direktreklam | 3 473 | 11 |
TV | 5 493 | 17 |
Radio | 757 | 2 |
Bio | 142 | 0 |
Internet, inkl. mobil | 12 189 | 37 |
Utomhusreklam | 1 248 | 4 |
Butiksmedier | 129 | 0 |
TOTALT | 32 909 | 100 |
Not: Kvällspressens digitala annonsintäkter ingår i kategorin internet
Källa: IRM Årsrapport 2015
TU samlar tillsammans med Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, löpande in uppgifter om dagspressens och nyhetsmediernas annonsintäkter i både tryckta och digitala kanaler. Statistiken nedan bygger på inrapporteringar från ett 60-tal morgontidningssajter. Denna statistik ligger sedan bland annat till grund för delar av Myndigheten för press, radio och tv:s rapport Medieekonomi.
Dagspressens annonsintäkter fördelat på tryckt tidning och digitala kanaler 2011-2015 (mnkr)
Landsortspress | Storstadspress | Kvällspress | |||||
Tryckt | Digitalt | Tryckt | Digitalt | Tryckt | Digitalt | Totalt | |
2015 | 2 734 | 377 | 1 590 | 406 | 407 | 963 | 6 477 |
2014 | 3 005 | 334 | 1 875 | 375 | 498 | 861 | 6 948 |
2013 | 3 243 | 243 | 2 115 | 311 | 622 | 701 | 7 235 |
2012 | 3 715 | 206 | 2 435 | 294 | 746 | 544 | 7 939 |
2011 | 4 205 | 187 | 2 838 | 283 | 803 | 470 | 8 786 |
Källa: Medieekonomi 2016, Myndigheten för press, radio och tv
Obs! Uppgifterna om kvällspressens digitala annonsintäkter bygger enligt Myndigheten för press, radio och tv på sammanvägningar av statistiken från TU och de berörda bolagens årsredovisningar. Myndigheten ser dessa siffror som estimat.