Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, ”Orvesto Näringsliv, ”Orvesto Junior” och ”Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten ”Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
- På vår sajt dagspress.se finns också uppgifter om medier och mediemarknad.
Annonsmarknadsprognos från IRM
Pinfärsk och medlemsexklusiv prognos över annonsinvesteringarna 2024 och 2025.
TU Marknad och insikt, vecka 39 2024
Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om ett nytt avtal mellan Google och Kalifornien om lokaljournalistik, övergången till digitala kanaler i USA och Storbritannien, samt ifrågasättande av nyttan med generativ AI.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar under första halvåret 2024, medlemsexklusiv statistik från TU.
Morgonpressens annonsintäkter fortsätter att falla
Morgonpressens samlade annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar, medlemsexklusiv statistik från TU.
TU Marknad och insikt, vecka 33 2024
Förtroendet för nyhetsmedier är globalt lågt men i de nordiska länderna fortfarande relativt högt. OpenAI stämmer New York Times och fackförbund kräver insyn i Axel Springers avtal med OpenAI. Det och mycket mer i månadens utgåva av Marknad och insikt.