Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, “Orvesto Näringsliv, “Orvesto Junior” och “Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
![](https://tu.se/wp-content/uploads/2019/06/tu_mediefakta-1.png)
TU Marknad och insikt, vecka 47 2024
Nyhetsbrevet handlar i november bl a om allmänhetens förtroende för medier, hur Generation Z kan nås och den senaste utvecklingen inom AI och sociala medier.
Morgonpressens intäkter fortsätter falla – värst för landsortspress
Exklusiv information för TU:s medlemmar om morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare.
TU Marknad och insikt, vecka 42 2024
Hur kan lokaljournalistiken utvecklas för att göra verklig nytta för lokala läsare – och hur kan detta kommuniceras till läsarna? Marknad och insikt tittar också på hur amerikanska presidentvalskampanjer kan påverka medierna.
Annonsmarknadsprognos från IRM
Pinfärsk och medlemsexklusiv prognos över annonsinvesteringarna 2024 och 2025.
TU Marknad och insikt, vecka 39 2024
Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om ett nytt avtal mellan Google och Kalifornien om lokaljournalistik, övergången till digitala kanaler i USA och Storbritannien, samt ifrågasättande av nyttan med generativ AI.