Branschfakta
- Myndigheten för press, radio och tv publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument” om hur många som tar del av enskilda medier.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten ”Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
- På sajten Dagspress.se finns också uppgifter om medier och mediemarknad.

TU Marknad och insikt, v. 15 2021
I Danmark tester en lokaltidning nya sätt att finansiera journalistiken. Marknadsföringsexperten Les Binet talar om hur det nya mätverktyget ”Share of Search” kan användas. Därtill visar ny forskning att skälen till att som konsument välja en mediekanal framför en annan kan vara väldigt prosaiska. Det och mycket till i veckans TU Marknad och insikt.
TU Marknad och insikt, v. 11 2021
Framtidsforskaren Amy Webb har presenterat årets rapport om de viktigaste trenderna och utvecklingsriktningarna inom tech. Det och mycket till i veckans TU Marknad och insikt.
Hushållen lägger mer pengar på nyheter
Förra året ökade de svenska morgontidningarnas digitala konsumentintäkter med 45 procent. Det är den största ökningen som branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, uppmätt sedan försäljningsmätningarna av de digitala abonnemangen och plustjänsterna började 2016.
Läsarintäkterna ökar digitalt och minskar i print
Digitalisering, coronapandemin och en momssänkning sommaren 2019. Det är tre framträdande skäl till att morgontidningarnas digitala konsumentintäkter ökade med 45 procent 2020.
Morgonpressens annonsintäkter minskar på grund av coronapandemin
Den pågående coronapandemin har slagit hårt mot landets morgontidningar. Ny statistik från Tidningsutgivarna, TU, visar att morgonpressens samlade annonsintäkter minskade med 21 procent under 2020.
Mediefakta
Bodil Gidlund, projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se
Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se
