Branschfakta
- Myndigheten för press, radio och tv publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument” om hur många som tar del av enskilda medier.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten ”Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
- På sajten Dagspress.se finns också uppgifter om medier och mediemarknad.

Morgonpressen växer – både på annons- och läsarsidan
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar ökade annons- och läsarintäkter med 3 procent under 2022 års första kvartal.
Tillväxt i läsar- och annonsaffären
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare ökade med 3 procent under 2022 års första kvartal.
TU Marknadsinsikt v 17 2022
Användardata, annonsmarknadens utveckling, TikTok och Reuters har råkat i blåsväder samt Financial Times, New York Times och The Guardians initiativ för att utveckla läsaraffären.
Läsarintäkterna sjunker trots fortsatt digital tillväxt
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 2 procent under 2021. Kräver inloggning, exklusivt för TU:s medlemmar.
Morgonpressens annonsintäkter ökar via digital tillväxt
Ny statistik från Tidningsutgivarna visar morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar.