Branschfakta
- Myndigheten för press, radio och tv publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument” om hur många som tar del av enskilda medier.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige 2019”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
- På sajten Dagspress.se finns också uppgifter om medier och mediemarknad.

TU Marknad och insikt, v. 51 2020
Årets sista TU Marknad och insikt bjuder på ett axplock ur alla de framtidsspaningar som bland annat Nieman Lab och Schibsted presenterat nyligen. Dessutom en hastig blick i Svenskarna och internet samt andra rapporter.
Morgonpressens konsumentintäkter ökar med 3 procent
Den svenska morgonpressens intäkter från läsarna ökar med 3 procent under tredje kvartalet i år, visar aktuell statistik från TU – Medier i Sverige. Det är en ökning som till stora delar kan förklaras av att allt fler betalar – och betalar mer – för nyheter i digitala kanaler.
TU Marknad och insikt, v. 49 2020
Poddar en allt viktigare del av mediemixen, fördjupade användarinsikter ger ökade möjligheter att trycka ned churnen och vägen till generation Z. Det är något av innehållet i veckans TU Marknad och insikt.
TU Marknad och insikt, v. 47 2020
HUI:s prognos för julhandeln, annonsintäkternas utveckling och tips för en vässad datajournalistik är tre av ämnena i veckan TU Marknad och insikt.
Pandemin slår mot morgonpressens annonsintäkter
TU:s rapport för tredje kvartalet 2020 redovisar morgonpressens annonsintäkter netto från digitala och tryckta kanaler, jämförbara titlar. Informationen är medlemsexklusiv.
Mediefakta
Bodil Gidlund, projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se
Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se
