Branschfakta
- Myndigheten för press, radio och tv publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument” om hur många som tar del av enskilda medier.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten ”Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
- På sajten Dagspress.se finns också uppgifter om medier och mediemarknad.

TU Marknad och insikt, vecka 4 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om prognoser och spaningar för 2023.
TU Marknad och insikt, vecka 49 2022
Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om Cross Media Measurement, ängslan inom detaljhandeln, Solutions Journalism, medieekonomi och kundrelationer i en digital värld.
Solutions Journalism: En möjlig lösning på låg medietillit och undvikande av nyheter
En djuplodande medlemsexklusiv text om Solutions Journalism.
Måttlig tillväxt i morgonpressens läsaraffär
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 1 procent under årets tredje kvartal, skriver TU i ett pressmeddelande.
Dämpad tillväxt i läsaraffären trots valet
TU:s statistik visar att läsarintäkterna knutna till tryckta tidningar föll tillbaka samtidigt som de digitala konsumentintäkterna fortsatte att växa.