Mediefakta
Mediefakta
Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se
Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se
Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se
Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Internetbarometern
TU Internetbarometer baseras på insamlade siffror från TU:s medlemsföretag och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna. Internetbarometern inbegriper även intäkter från mobil annonsering. Delar av insamlingen sker i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Åtta av tio läser tidningen
78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.
Läsaraffären backar – annonsaffären rasar
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 10 procent under 2023 års tredje kvartal.
Digital tillväxt räddar morgonpressens totala läsarintäkter
De samlade läsarintäkterna från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent i morgontidningarna under andra kvartalet.
Annonsmarknadsraset slår hårt mot morgonpressen
Morgonpressens annonsintäkter från både tryckta och digitala kanaler sjönk under 2023 års andra kvartal. Information exklusiv för TU:s medlemmar.
Valet bidrog till tillväxt både i tryckta och digitala kanaler
Annonseringen i morgonpressen ökade i såväl tryckta som digitala annonskanaler under årets tredje kvartal.
Glädjande annonstillväxt både i print och digitalt
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 7 procent under årets andra kvartal, jämfört med samma period förra året.
Läsaraffären backar – annonsaffären rasar
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 10 procent under 2023 års tredje kvartal.
Digital tillväxt räddar morgonpressens totala läsarintäkter
De samlade läsarintäkterna från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent i morgontidningarna under andra kvartalet.
Annonsmarknadsraset slår hårt mot morgonpressen
Morgonpressens annonsintäkter från både tryckta och digitala kanaler sjönk under 2023 års andra kvartal. Information exklusiv för TU:s medlemmar.
Valet bidrog till tillväxt både i tryckta och digitala kanaler
Annonseringen i morgonpressen ökade i såväl tryckta som digitala annonskanaler under årets tredje kvartal.
Glädjande annonstillväxt både i print och digitalt
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 7 procent under årets andra kvartal, jämfört med samma period förra året.