Mediefakta
Mediefakta
Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se
Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se
Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se
Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Internetbarometern
TU Internetbarometer baseras på insamlade siffror från TU:s medlemsföretag och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna. Internetbarometern inbegriper även intäkter från mobil annonsering. Delar av insamlingen sker i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Åtta av tio läser tidningen
78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.
Tillväxt i läsar- och annonsaffären
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare ökade med 3 procent under 2022 års första kvartal.
5 procents minskade läsarintäkter jämfört med tredje kvartalet 2020
Morgonpressens totala hushållsgenererade intäkter vänder neråt. Fördjupad information exklusivt för TU:s medlemmar, kräver inloggning.
Fortsatt återhämtning av annonsintäkterna
Under årets tredje kvartal ökar morgonpressens annonsintäkter med 12 procent, enligt ny statistik från TU – Medier i Sverige.
Läsarintäkterna ökar under första halvåret 2021
De senaste årens positiva trend med stigande digitala konsument- och läsarintäkter fortsätter.
Morgontidningarnas annonsintäkter ökar med 12 procent
Morgonpressens annonsintäkter ökade med 12,2 procent under andra kvartalet i år. Det visar ny statistik från TU – Medier i Sverige.
Tillväxt i läsar- och annonsaffären
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare ökade med 3 procent under 2022 års första kvartal.
5 procents minskade läsarintäkter jämfört med tredje kvartalet 2020
Morgonpressens totala hushållsgenererade intäkter vänder neråt. Fördjupad information exklusivt för TU:s medlemmar, kräver inloggning.
Fortsatt återhämtning av annonsintäkterna
Under årets tredje kvartal ökar morgonpressens annonsintäkter med 12 procent, enligt ny statistik från TU – Medier i Sverige.
Läsarintäkterna ökar under första halvåret 2021
De senaste årens positiva trend med stigande digitala konsument- och läsarintäkter fortsätter.
Morgontidningarnas annonsintäkter ökar med 12 procent
Morgonpressens annonsintäkter ökade med 12,2 procent under andra kvartalet i år. Det visar ny statistik från TU – Medier i Sverige.