I dag kommer mer än varannan krona av morgonpressens intäkter från läsare och andra användare. Och det är intäkter som blir allt viktigare. Under första halvåret 2017 stod läsarintäkterna för 55 procent av morgonpressens intäkter. Det visar helt ny statistik som mediehusens branschorganisation TU – Medier i Sverige presenterar. Statistiken bygger på jämförbara titlar.
”För bara några år sedan var annonserna morgonpressens dominerande intäktskälla. Numer är läsar- och användarintäkterna störst. Allra störst intäktsandel finns hos de mindre titlarna, de med en upplaga under 15 000 exemplar”, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU.
Under årets första halvår kom majoriteten, 55 procent, av de intäkter som TU mäter från läsarna. I läsarandelen ingår intäkter från prenumerationer på tryckta tidningar och digitala tjänster. Men också från köp av lösnummer och enstaka artiklar. Samtidigt kom 37 procent av övriga intäkter från annonser i den tryckta tidningen och 8 procent från annonser i de digitala kanalerna.
Jämfört med första halvåret 2016 ökade andelen läsarintäkter med två procentenheter för morgonpressen. Från 53 procent första halvåret i fjol till 55 procent i år. 41 procent av intäkterna kom under första halvåret i fjol från annonsering i de tryckta kanalerna och nästan 7 procent från annonsering i de digitala.
Morgonpressens intäktsfördelning första halvåret 2017 (jämförbara titlar), Källa: TU
Annonsintäkter tryckt tidning | Annonsintäkter digitala kanaler | Läsar- och användarintäkter | |
Landsortspress | 37,4% | 8,0% | 54,6% |
Storstadspress | 36,0% | 7,1% | 56,9% |
Morgonpress | 37,1% | 7,8% | 55,1% |
Kontakt:
Tobias Lindberg, chefsanalytiker, 0765-274640, tobias.lindberg@tu.se