UPPDATERAD: Reviderad branschstatistik 2019-05-28

Morgontidningarnas intäkter från digitala prenumerationer och tidningsköp ökade med 5 procent 2018, jämfört med föregående år. Det visar ny och reviderad statistik från medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige. Morgontidningarnas sammanlagda intäkter minskade med 3 procent, jämfört med 2017. Efter det att rapportens första version presenterades i slutet av april månad har TU fått in nya och reviderade uppgifter från informanterna samt respons vilket sammantaget motiverat en aktualiserad och reviderad version av rapporten.

– Den nya statistiken är ytterligare ett kvitto på att det finns en stark betalningsvilja för relevant och engagerande kvalitetsjournalistik. I dag står läsarna för hela 59 procent av morgontidningarnas intäkter, säger Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig på branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

TU samlar in branschstatistik om annonsintäkter samt användar- och läsarintäkter från 96 olika jämförbara morgontidningar. Statistiken visar att morgonpressens digitala och tryckta läsarintäkter ökar med 5 respektive 3 procent, jämfört med 2017. I och med ökningen svarade läsarna för 59 procent av morgonpressens intäkter 2018. Det är en liten ökning jämfört med 2017.

Den nya och reviderade statistiken visar också att cirka 86 procent av morgonpressens intäkter kommer från de tryckta kanalerna. Resten av de studerade intäkterna, det vill säga 14 procent, kommer från annonser på tidningarnas sajter och från digitala prenumerationer.

Branschstatistiken för 2018 visar också att:

  • 3 procent minskade morgonpressens intäkter med 2018, relativt föregående år
  • 86 procent av intäkterna kom från de tryckta kanalerna
  • 59 procent av intäkterna kom från läsarna, 32 procent från annonser i tryckta kanaler och 5 procent från annonser i digitala
  • 3 procent ökade de tryckta läsarintäkterna med 2018, relativt föregående år
  • 5 procent ökade de digitala läsarintäkterna med 2018, relativt föregående år

Uppgifterna är utdrag ur TU:s  reviderade branschrapport ”Nyhetsekonomi 2018”.

Kontakt:

Tobias Lindberg, Analys- och opinionsansvarig

Tel: 08-692 46 08, e-post: tobias.lindberg@tu.se

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.