Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar under första halvåret 2024, medlemsexklusiv statistik från TU.
Morgonpressens annonsintäkter fortsätter att falla
Morgonpressens samlade annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar, medlemsexklusiv statistik från TU.
TU Marknad och insikt, vecka 33 2024
Förtroendet för nyhetsmedier är globalt lågt men i de nordiska länderna fortfarande relativt högt. OpenAI stämmer New York Times och fackförbund kräver insyn i Axel Springers avtal med OpenAI. Det och mycket mer i månadens utgåva av Marknad och insikt.
TU Marknad och insikt, vecka 25 2024
Allt fler nyhetsundvikare i Danmark. Financial Times vd ger råd om bemötande av AI-bolagen. Och om Google, som betalar för att slippa omfattas av kanadensisk lagstiftning. Det och mycket mer i Marknad och insikt.
TU Marknad och insikt, vecka 22 2024
De amerikanska lokaltidningsläsarna och deras partisympatier, highlights från INMA World Congress och mycket mer i i månadens Marknad och Insikt.