Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:
TU Marknad och insikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet “TU Marknad och insikt” här.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten.

TU Marknad och insikt, v. 45 2020
TU Marknad och insikt handlar denna gång om användarnas syn på hur algoritmer används på redaktionerna, om svenska hushålls utgifter för digitala nyheter och att Youtube är på väg in i MMS.
TU Marknad och insikt, v. 43 2020
TU Marknad och insikt summerar denna vecka nya rapporter om hushållens medieutgifter, anonnsinvesteringarna i samhällsjournalistik och mediebranschens ekonomiska utveckling under förra året – och mycket mer förstås.
TU Marknad och insikt, v. 41 2020
En ny rapport från medieinstitutet Reuters vid Oxfords universitet visar att färre nyheter kan vara en framgångsväg för europeiska nyhetsmedier. Det och mycket mer i veckans TU Marknad och insikt.
TU Marknad och insikt, v. 39 2020
Morgontidningarnas läsar- och användarintäkter ökade med 4 procent under första halvåret i år, visar aktuell statistik från TU. Det och mycket annat i veckans TU Marknad och insikt.
Morgonpressens läsarintäkter ökar med 4 procent
Morgontidningarnas läsar- och användarintäkter ökar med 4 procent under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period i fjol. Ökningen är särskilt tydlig under årets andra kvartal och i de digitala kanalerna, visar aktuell intäktsstatistik från TU – Medier i Sverige.
Mediefakta
Bodil Gidlund, projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se
Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se
