Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.
TU Marknad och insikt, vecka 17 2024
Denna månads nyhetsbrev handlar bland annat om utmaningarna som finns i att attrahera yngre läsare och vi ger några exempel på AI-lösningar som visat sig framgångsrika. Nytt i nyhetsbrevet är kortfattade beskrivningar av konjunkturläget med indikatorer.
TU Marknad och insikt, vecka 13 2024
Marknad och insikt handlar denna gång bl a om INMA:s Media Subscriptions Summit 2024, hur utvecklingen av digital- och printprenumerationer påverkar intäkter över tid, svenska initiativ kring källkritik samt lite om nytt inom AI-området.
TU Marknad och insikt, vecka 10 2024
Marknad och insikt handlar denna gång bl a om ett antal spaningar för medieåret 2024 och tips på hur läsaraffären kan stärkas.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022.
Ökade digitala läsarintäkter uppvägde tapp i print 2023
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar, medlemsexklusiv statistik från TU.