Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten.

TU Marknad och insikt, vecka 49 2022
Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om Cross Media Measurement, ängslan inom detaljhandeln, Solutions Journalism, medieekonomi och kundrelationer i en digital värld.
Solutions Journalism: En möjlig lösning på låg medietillit och undvikande av nyheter
En djuplodande medlemsexklusiv text om Solutions Journalism.
Måttlig tillväxt i morgonpressens läsaraffär
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 1 procent under årets tredje kvartal, skriver TU i ett pressmeddelande.
Dämpad tillväxt i läsaraffären trots valet
TU:s statistik visar att läsarintäkterna knutna till tryckta tidningar föll tillbaka samtidigt som de digitala konsumentintäkterna fortsatte att växa.
Morgonpressens annonsintäkter stärktes av valet
Ny statistik från Tidningsutgivarna visar att morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 11 procent under kvartal 3 2022.