Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten.
Bred nedgång i morgonpressens annonsintäkter
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 12 procent under kvartal 2 2023.
Annonsmarknadsraset slår hårt mot morgonpressen
Morgonpressens annonsintäkter från både tryckta och digitala kanaler sjönk under 2023 års andra kvartal. Information exklusiv för TU:s medlemmar.
TU Marknad och insikt, vecka 26 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt handlar denna gång bl a om hur man bäst argumenterar för en digital prenumeration.
TU Marknad och insikt, vecka 22 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt berättar denna gång bl a om attributionsmodeller som blivit alltmer ifrågasatta, vilket leder till att ekonometri/Marketing Mix Modelling går en ny vår till mötes. Detta och mer därtill i senaste nyhetsbrevet.
Morgonpressens läsaraffär bromsar in – annonsaffären minskar
De ekonomiskt kärva tiderna satte avtryck i morgonpressens resultat under 2023 års första kvartal och de totala intäkterna minskade med 1 procent.