Prio för eget urval

För ungefär två av fem tidningsläsare är möjligheten att personalisera det redaktionella materialet ett tungt vägande skäl till att betala för en digital tidningsprenumeration, enligt Kantars omfattande rapport Dimension 2019 från i våras. Mer i detalj var det 39 procent av dagstidningsabonnenterna som nämnde personalisering av innehållet som en viktig anledning. Bland tidskriftsprenumeranterna var andelen 43 procent. Rapporten bygger på totalt 5 000 intervjuer i Brasilien, Frankrike, Kina, Storbritannien och USA. Personalisering är också vad Ken Doctor analyserar hos Nieman Lab då han tittar närmare på New York Times’ nya tjänst “For You”.

Sport – om och när publiken vill

Tidningen Miami Herald ville öka antalet prenumeranter och stärka sig i konkurrensen med en lokal utmanare. Därför lanserade tidningen en ny prenumerationsprodukt om sport för 30 USD per år. 80 procent av de nya prenumeranterna kom utanför det primära utgivningsområdet i södra Florida. Better News berättar mer om hur redaktionen skapade produkten och hur det gick. Även Mittmedias Johan Falkman går i en aktuell bloggpost igenom hur bolaget låter användarna styra mängden sport i sina flöden och på så sätt skapa än mer skräddarsydda upplevelser.

I dag sänks digitalmomsen

I dag måndag sänks momsen på digitala tidningar från 25 till 6 procent. TU har fått frågor av medlemmar om vad som gäller vid fakturering och betalning före och efter detta datum. Frågan behandlas i regeringens proposition och av den framgår att det avgörande är när skattskyldigheten inträtt. Om skattskyldighet inträtt före ikraftträdandet den 1 juli 2019, så ska de gamla bestämmelserna tillämpas, det vill säga 25 procents digitalmoms. Om skattskyldighet inträtt den 1 juli 2019 eller därefter ska de nya bestämmelserna tillämpas, det vill säga 6 procents digitalmoms. På Skatteverkets sajt finns en rättslig vägledning.

Tre drivkrafter för innovation

Det senaste numret  av The Journal of Media Innovation sätter ljuset på hur nyhetsredaktioner i Spanien arbetar med förnyelse och nytänkande. Forskarna pekar i artikeln ut redaktionell produktutveckling, intern organisering och kommersialisering som drivkrafter för förändring i mediebranschen. Utifrån resultaten presenterar artikelförfattarna också en modell för medieinnovation.

Pew uppdaterar ”State of the news media”

Amerikanska forskningsinstitutet Pew har i dagarna släppt uppdaterade delar av sin årliga rapport ”Sate of the news media”. Och tv-nyheter står först i kön. För nyheter i kabel-tv ökar både intäkter och antalet tittare – samtidigt som nätverkens nyhetspublik minskar. Publiken minskade även hos de lokala tv-nyheterna 2018, medan deras intäkter ökade. För de lokala aktörerna kommer den absoluta majoriteten av annonsintäkterna från de traditionella kanalerna och enbart en mindre del från de digitala. Pews prognos är att kategorins digitala intäkter i det närmaste ska fördubblas under de kommande åren.

Långa reklamklipp går hem i tv

Annonsklippen har blivit kortare under senare år. Men enligt en ny studie är det inte säkert att korta klipp alltid är vägen till framgång – i alla fall inte när det gäller connected- eller smart-tv, det vill säga tv-apparater som interagerar med internet vid hämtning av information. Studiens resultat visar att konsumenterna tittar på mer långa reklamklipp än tidigare via smart-tv. Den genomsnittliga tittar-tiden för 30-sekundersklipp har ökat något, samtidigt som 15-sekundersklippen ligger still. Det enligt amerikansk kvartalsstatistik från Extreme Reach, rapporterar Mediapost.

Så uppfattar journalister publiken

Via digital teknik kan redaktionerna i dag få en helt aktuell och detaljerad kunskap om läsarna. Eller? Enligt en ny studie från Tow Center i USA har de amerikanska redaktionernas uppfattningarna om publiken – trots all ny kunskap – inte förändrats på några dramatiska sätt under de senaste 40-50 åren. Då som nu är det kollegor, redaktörer, källor, familj, vänner och återkopplande läsare som ligger högst upp när reportar tänker på publiken.

Nyhetsbrevet tar sommaruppehåll

Det här är sista TU Marknad och insikt före sommaren. Nyhetsbrevet är tillbaka i din inkrog igen efter semestrarna, det vill säga i mitten av augusti månad. Men redan kl. 14 i dag kan du höra mer om lokaljournalistikens utmaningar i ett seminarium på kommunikationsarenan i Visby. Hela TU:s program under Almedalsveckan finns på organisationens sajt.

Nyheter i korthet



Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.