API: Möjliga strategier för distribuerat innehåll

Ska man distribuera innehåll på andra plattformar än sina egna? Och hur gör man det i så fall? Det är ett par av frågorna i American Press Institutes nya strategidokument ”Distributed content: The best ways to build sustainable platform strategies”. De 35 publicister som satt samman dokumentet poängterar bl.a. vikten av att välja rätt plattform, kontakten med plattformsbolaget och att vara pragmatisk. Läs mer >>

Därför kan data och analys lyfta affären

Hur jobbar kollegorna på de andra mediehusen? Hur kan data och analys lyfta affären? Det och mer därtill står i centrum för TU:s årliga analys- och annonsdag. Eventet äger rum den 26 januari 2017 på Summit Tidningshuset, Stockholm. Läs mer >>

Sakernas internet en självklarhet 2026

För tio år sen skrev Ingela Wadbring, professor i medieutveckling, en prognos om mediemarknaden för 2016. I dagarna följde hon upp prognosen i GP med en ny tioårsprognos. 2026 spår hon att sakernas internet är en självklar del av samhället, tv-licensen har ersättas av en individuell avgift via skattsedeln och att presstödet är borta eller omstöpt. Läs mer >>

Mest lästa artikeln toppar sällan

Driver sättet att mäta sajttrafik fram en ny och mer klickbaserad journalistik? Nej, inte enligt en aktuell artikel i den vetenskapliga tidskriften Journalism Studies. Enligt studien var det i genomsnitt en tredjedel av de mest lästa artiklarna som också placerades i topp på sajten. I två tredjedelar av fallen gjorde redaktionen ett annat val. Studien grundar sig på en genomgång av två månaders artiklar på 14 stora amerikanska nyhetssajter under 2014. Läs mer >>

Så funkar Politikens nya betallösning

I slutet av förra året ändrade danska morgontidningen Politiken sin prismodell. Man valde bort det billigaste alternativet, det att enbart köpa tillgång till sajtens material för 79 kr/mån. Och det till förmån för en ny premium-modell där första betalsteget ligger på 299 kr/mån. I det nya priset inkluderas bl.a. e-tidningen. I en aktuell artikel diskuterar Aske Kammer, IT-Universitetet i Köpenhamn, Politikens nya lösning och jämför den också med hur det ser ut i Sverige. Läs mer >>

2 av 5 läser nyhetsmedier online

40 % av världens alla internetanvändare läser sin nyhetstidning eller andra nyhetsmedier online. Och en av de tydliga trenderna inom medieindustrin är att just dessa användare i växande grad är med och finansierar journalistiken via olika former av betallösningar, enligt den aktuella rapporten World Press Trends 2016. Något mer än hälften, 53 %, av de samlade annons- och läsarintäkterna kommer numer från användarna, till exempel från prenumerationer och lösnummerförsäljning av den tryckta tidningen samt från digitala betallösningar. Läs mer >>

Publiken gillar klassisk journalistik

Vad tycker publiken är bra journalistik? Svaret på den frågan är att publiken uppskattar klassik faktabaserad nyhetsjournalistik med sin strävan efter objektivitet. Men publiken värdesätter också ett korrekt språkbruk, men ogillar felstavade namn och bristande sammanhang. Det visar svensk medieforskning om publikens syn på journalistiken som Karlstadsprofessorn Mikael Karlsson nyligen presenterat. Forskningsresultaten visar dessutom att det framför allt är de som redan litar på medier som uppskattar rättelser. Se video >>

Hur stora är Facebook på nyheter – egentligen?

44 % av de vuxna amerikanerna tar del av nyheter via Facebook, visar studier från forskningsinstitutet Pew. I en aktuell artikel hos Slate gräver Will Oremus djupare i statistiken och visar att endast 18 % tar del av nyheter på sociala medier, inklusive Facebook, ofta. Det är en stor och viktig andel, men den stora majoriteten tar alltså primärt del av nyheterna via andra kanaler. Och enligt Pew så är det fortfarande till tv som en majoritet av amerikanerna huvudsakligen vänder sig för sina nyheter. Läs mer >>

133 minuter per dag i mobilen

Mer än två timmar per dag lägger den genomsnittlige amerikanske konsumenten på medier via mobilappar. Det visar en ny rapport från Flurry som Social Times rapporterar om. Stor del av medietiden sker i appar från Facebook, Youtube och Snapchat. Utöver de drygt två medietimmarna spenderar amerikanerna också tid med sin mobil för mejl, shopping, kartor och sms. Läs mer >>

Släpp Facebook en vecka och må bättre

En ny dansk studie med 1 095 Facebookanvändare visar att ett uppehåll från Facebook kan få positiva hälsoeffekter. Uppehållet från den sociala mediemiljön fick deltagarna i studien att känna sig både gladare och en större tillfredsställelse med livet. Det jämfört med den kontrollgrupp som fortsatte att använda Facebook, rapporterar Forbes. Läs mer >>