Annonser på publicistiska sajter mer effektiva än på sociala medier

Nya neurovetenskapliga rön visar att annonser på sajter för kvalitetsmedier ofta har större genomslagskraft än annonser i sociala flöden. Rönen visar också att annonser på sajter kan vara lättare att minnas. Minnena av videoannonser var t ex mer detaljerade när de låg på en sajt än i ett socialt flöde. Hela åtta av tio videoannonser nådde bättre resultat när de låg på en mediesajt, rapporterar Adweek. Läs mer >>

12 % betalar för redaktionellt material online

Drygt en av tio, 12 procent, svenskar betalar för redaktionellt material online i dag, visar en aktuell rapport från Audience Project. Rapporten visar också att det är 4 procent som betalar för onlinenyheter, men samtidigt överväger att sluta. Och det medan 5 procent funderar på att börja betala. 43 procent av de som betalar i dag gör det för lokala nyheter. Läs mer >>

Kurs: Så påverkar EU:s nya dataskyddsförordning din medieaffär

Nästa år ersätter EU:s nya dataskyddsförordning personuppgiftslagen. Det betyder stora förändringar för mediebranschen. Kontrollen och kraven på hanteringen och insamlingen av personuppgifter ökar, liksom på hur man sparar och använder dem. Dessutom införs sanktionsavgifter på upp till 4 procent av företagets totala omsättning. Den 21 mars 2017 går Axel Tandberg, jurist Swedma, igenom den nya förordningen. Han pekar särskilt ut vad du som utgivare måste göra. Läs mer >>

 KI: ”Mycket ljust stämningsläge i ekonomin”

Detaljhandeln stärktes i den konjunkturbarometer som Konjunkturinstitutet presenterade i slutet av förra veckan. Det betyder att alla de företagssektorer som finns med i barometern rapporterar om ett starkt eller mycket starkt läge. De svenska hushållen har också en positiv syn på ekonomin. Läs mer >>

4,5 miljarder investeras i tryckt dagspress

Förra året köpte annonsörerna reklamutrymme i tryckt dagspress och bilagor för 4,5 miljarder kronor. Det är en minskning med ca 10 procent jämfört med 2015, enligt färska siffror från reklam- och medieinstitutet IRM. Istället ökar de digitala medierna, t ex digitala nyhetsmedier, kraftigt och omsatte 15,7 miljarder. Reklaminvesteringarna omsatte totalt rekordhöga 34,9 miljarder, vilket innebär en tillväxt på 6 procent. Tryckt dagspress och bilagor stod alltså för 13 procent av investeringarna, gratistidningar för 5,7 procent samt tidskrifter och bilagor för 3,3 procent. Läs mer >>

Svenskarna alltmer uppkopplade och mobila

Fler än nio av tio svenskar, 16-65 år, är online minst en gång i veckan. Och vi använder oss mer och mer av mobila enheter, visar nya medievanerapporten Connected Life från Kantar Sifo. Två av fem internetanvändare tar del av tryckta medier en vanlig dag. Och det i 36 minuter. Det kan jämföras med att två av tre läser artiklar online. Läs mer >>

Därför funkar datajournalistik

Vad är det som gör att en datadriven historia funkar journalistiskt? En genomgång av vinnarna i Global Editors Networks årliga pris Data Journalism Awards visar att de har vissa saker gemensamt. En stor del av rapporteringen hade interaktiva inslag, inte sällan någon form av grafik eller karta. Fler än hälften använde olika visualiserade verktyg eller teknik för att just visa fram historien tydligare. Dessutom tjänade en majoritet av vinnarna fler än ett syfte för läsarna, uppger Data Driven Journalism. Läs mer >>

Hushållen lägger 15 492 kr på medier

Ifjol lade de svenska hushållen 15 492 kr på medier, exkl. tv-licensen. Det innebär att utgifterna ökade med nästan 5 procent jämfört med 2015. Totalt lade hushållen mest på mobiltelefoni och nätuppkoppling. Men även 1 750 kr på tidningsprenumerationer, 227 kr på lösnummer och 140 kr på digitala tidnings- och tidskriftsartiklar. Dessutom köpte hushållen tryckta tidskrifter för 879 kr och strömmade film- och tv-tjänster för 830 kr. Läs mer >>

I korthet

Vad göra om analysrapporten verkar fel?, frågar DM News.

Meddelande-apparna växer på bekostnad av andra appar, skriver Breakit.

Regeringen tillsätter utredning om datalagring.

 Frederic Filloux om hur Facebook och Google kan stöpa om mediernas prenumerationsmodell.

Så dubblade Aftenposten antalet digitala prenumeranter på ett år, rapporterar Digiday.

Vinst och penetration viktigaste mätpunkterna visar nya Warc-rapport.