Britter lägger mycket tid på nyheter i print
89 procent av den tid som den brittiska publiken lägger på de elva största rikstidningarnas nyhetskanaler ägnas åt de tryckta tidningarna. 7 procent läggs på nyhetskonsumtion via mobilen och 4 procent via datorn. Det visar en genomgång, i den vetenskapliga tidskriften Journalism Studies, av data från räckviddsstudien National Readership Survey för print och Comscore för digitalt. Artikelförfattaren Neil Thurman, University of London, menar att resultatet tyder på att läsningen är mer ojämnt fördelad mellan kanalerna än vad många vanligen utgår ifrån. Läs mer >>
Mittmedia: ”Magkänslans tid är förbi”
Vintern 2016 lanserade MittMedia en betallösning för sitt redaktionella innehåll i 24 appar och på alla 20 sajter. På Medium berättar Anders Trapp, produktägare MittMedia, hur bolaget arbetar med datadriven innehållsutveckling. Läs mer >>
Nya analysmål från Deloitte
Datainsamling, analys och lagring av stora datamängder är inte längre slutmålet i företagens analysstrategi, skriver Deloitte i årets upplaga av Tech Trends. Idag måste målet vara att belysa de strategiska samt kund- och verksamhetsinsikter som göms i den mängd otraditionella data som finns. Men också att vara öppen för ostrukturerad data och förmågan att välja ut relevant data. Läs mer >>
Åtta av tio läsare kollar lokalnyheterna
Hela 78,9 procent läste lokalnyheterna senast de läste en morgontidning. Och 76 minuter per dag lägger Sveriges befolkning på rörlig bild på nätet eller strömmad bild. Det visar den senaste räckviddsrapporten, Orvesto Konsument 2016:3, från Kantar Sifo. Rapporten visar också att 24% av svenskarna har installerat annonsblockerare. Läs mer >>
Konsten att vara äkta i innehållsmarknadsföring
Det är svårt att vara för transparent och öppen om du vill vara trovärdig i din innehållsmarknadsföring. Det är en av slutsatserna i AP Insights nya handbok ”How to tell authentic stories and win audiences’ trust”. Ett par andra är att trovärdighet och engagerande historier slår världens bästa copy på fingrarna när det gäller tid, sidvisningar och effekt. Läs mer >>
Annonsblockeringen ökar globalt
Pagefair nya 2017 Adblock Report visar att användningen av annonsblockerare fortsätter att växa globalt. I Sverige sägs 27 procent av internetanvändarna ha tillgång till annonsblockerare. Kritik har dock riktats mot rapporten då bolaget har ett ekonomiskt incitament i frågan. Kantar Sifo menar att tillväxten avstannat och beräknar i dag andelen till 24 procent. Läs mer >>
Därför klickar vi bara på vissa rubriker
Nederländska forskare har identifierat 30 olika faktorer som påverkar läsarnas beslut att klicka på en nyhetssajts rubrik. Några är klassiska nyhetskriterier som närhet och det oväntade. Medan andra verkar, som glad irritation, verkar vara något som vi upplever som en munter retning till att veta mer. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journalism. Läs mer >>
I korthet
Printannonsering fortsatt effektivt – även till unga, bloggar Bob Provost hos Inma.
Amerikaner uppfattar Facebook som en nyhetskälla, enligt Pew.
Hur vinner du framgång med analys? Frågan får ett svar i ett nytt avsnitt i McKinseys podd.
Mest interaktion med video för nyhetsmedier på Facebook, enligt studie från danska Infomedia.
Danska mediehuset Berlingske har nyligen släppt en framtidsrapport.