Vid 206 tillfällen och i 178 minuter per dag använder de som har en Android-mobil apparna i telefon. Det visar en aktuell undersökning från svenska Internetstiftelsen IIS.

Undersökningen Apparat (2016) är en analys av hur 315 självrekryterade Androidmobiler användes mellan den 9 december 2015 och 31 januari 2016. Analysen visade att deltagarna i genomsnitt använde 19 olika appar per dag. Räknas apparna i kategorierna system och verktyg bort så hamnar antalet på 15 aktiverade appar. När verktygs- och systemapparna dras bort sjunker också användningen ner till 150 minuter och 127 gånger per dag.

IIS-studien visar också att det är de förinstallerade apparna som används mest. Men förs dessa åt sida och blicken istället riktas mot de appar som användaren själv valt att ladda ner visar det sig att bank-id hamnar i topp. 80 procent av användarna legitimerar sig på det sättet. Sedan kommer Facebook och Youtube med 78 procent vardera samt Instagram med 68 procent av användarna.

Sociala mediers appar populära

Kommunikationsappar och appar för sociala medier är de som nyttjas vid flest tillfällen per dag. Facebookanvändarna lägger till exempel 43 minuter på FB-appen de dagar de använder den. Och då användarna öppnar appen 21 gånger dessa dagar ligger den genomsnittliga användningstiden per besök på två minuter. Andra populära appar är Youtube (29 minuter per dygn av användare), Instagram (14 minuter per dygn av användare) och Twitter (12 minuter per dygn av användare).

För de flesta sociala medier-apparna är det ganska liten skillnad i nyttjande mellan könen. Men det finns några undantag. Det är till exempel en större andel kvinnor än män som använder Twitter och Linkedin. För Pinterest är förhållandet det omvända. Där är andelen män större.

Snapchat är föga förvånande allra mest populär bland de som är yngre än 20 år, liksom Twitter och Periscope. Linkedin är istället mest använd bland de mellan 46 och 65 år.

Nyhetsapparna också populära

Nyhetsapparna visar också upp höga användningstal, även om de inte når upp i samma nivåer som de förinstallerade apparna och de sociala medierna. Sex av tio har installerat och använder en nyhetsapp, enligt rapporten från IIS. Apparna används vid 13 olika tillfällen och i totalt 13,5 minut per dygn.

Aftonbladets och Sveriges Radios play-app används av flest. Enligt studien användes de av 17 respektive 18 procent av studiens deltagare. Och båda används vid fyra tillfällen per dag. Däremot är det stor skillnad i hur länge apparna används. Aftonbladets app används i 14,8 minuter, medan Sveriges Radios används i 3,7 minuter.

App

Andel (%)

Tillfällen

Minuter

Aftonbladet

17

4

14,8

Dagens Nyheter

5

3

6,6

Expressen

7

3

6,7

Omni

7

4

6,3

Sveriges Radio Play

18

4

3,7

Svt Nyheter

6

4

5,4

Källa: Apparat: En undersökning av Androidanvändares mobilvanor (2016), bearbetad

Bakgrund

Rapporten från IIS är framtagen av Solaris. Appen registrerar och samlar in data om hur användarna brukar sina Android-mobiler. Användarna är självrekryterade via IIS egna kanaler som konton i sociala medier, sajt och nyhetsbrev. På IIS’ sajt finns mer uppgifter om hur undersökningen genomfördes och de studerades sammansättning. Läs mer >>

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.