Färska siffror från Internetstiftelsen visar att sju av tio svenskar (12 år <) använder Facebook och att drygt hälften av alla internetanvändare är på Facebook varje dag. Innebär det att de traditionella kanalerna är helt uträknade? Tvärt om. Det visar ett par aktuella nordiska analyser från RAM och Data Intelligence.

Danska Data Intelligence, en del av Group M, menar med sin analys som grund att offline-medier rent allmänt är mer lönsamma än digitala medier. Och enligt analysen beror det på att ROI:n, dvs. avkastningen på investerat kapital, hos digitala medier fortfarande har en begränsning.

”Annonsörer, som vill upprätthålla sin ROI, bör vara försiktiga med att stirra sig blinda på alla digitala medier”, säger Jesper Dam Nielsen på Data Intelligence till Dansk Markedsføring.

Analysen pekar mot att alla traditionella medier levererar en högre ROI och effekt i dag än vad de gjorde för tio år sedan. Liknande tankar presenterade Staffan Hultén från RAM då han nyligen presenterade siffror från annonspaket 08Mälardalen. Enligt dessa har observationsgraden för annonser i tryckta tidningar ökat sedan 2010. Då var den 52 procent och fem år senare hade den växt till 63 procent. Dessutom har andelen som köpt en vara eller tjänst till följd av annonsen ökat med ett par procentenheter till 19 procent. Slutsatsen i analysen lyder: ”I faktiska antal är effekten i många fall bättre än 2010”. RAM:s analys visade också att kontaktkostnaden minskat samtidigt som ROI:n ökat.

”ROI har aldrig varit bättre. Annonsörerna får mer för pengarna i dag än någonsin tidigare”, säger Staffan Hultén i en artikel i Dagens Media.

Data Intelligence pekar särskilt ut några branscher som tydligt uppnår en högre avkastning på sitt investerade kapital om de lägger det i lokala tidningar i stället för i digitala medier. Det handlar då specifikt om bilbranschen, transport och resor.

Artiklarna: Print slår digitalt på effekt och “Print har aldrig haft en bättre effekt“.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.