För många val bland strömmade medier?

Uppsvinget för strömmade tjänster har öppnat helt nya valmöjligheter för konsumenterna. Men det har också skapat en prenumerationsfrustration bland användarna. Enligt Deloittes färska trendrapport om främst digitala videotjänster känner 47 procent av de amerikanska konsumenterna viss vanmakt inför antalet betaltjänster och val av innehåll. Studien noterar också att originalmaterial är en av drivkrafterna för tillväxt liksom möjlighet flexibilitet och låg friktion.

Årets Dagstidning – gala, utmärkelser och branschdag

Den 11 april kommer kulturminister Amanda Lind till TU:s stora manifestation för publicistiken – Årets Dagstidning på Berns i Stockholm. Där kommer Gabriel Ehrling Perers, Dalarnas Tidningar, och Helle Klein, Dagens Arbete, att intervjua henne om regeringens mediepolitik. PwC:s Christian Käfling grottar i mediernas viktigaste faktorer för tillväxt. Eero Korhonen, Google, Anders Eriksson, Bonnier News, Karin Pettersson, Schibsted, Jessica Wennberg, VK, och Arne Andersson, Postnord, sätter ljuset på branschens affärsmöjligheter och relation till nätjättarna under ledning av Thomas Sundgren, Mittmedia. Dessutom debatterar Mats Tidstrand, Hall media, Anna Careborg, SvD, och Anne Lagercrantz, SVT, effekterna av mediepolitiken och nätjättarna. Modererar gör Anna Hedenmo, PK. Senare på kvällen är det gala och stor prisutdelning med Johar Bendjelloul.

Mer ljud hos konsumenterna

Facebook tappar användare i USA i alla åldersgrupper utom bland de över 55 år, visar en ny rapport från Edison Research. Den visar också att nästan var fjärde amerikan över 12 år har tillgång till en smart högtalare och att Amazons Alexa är den vanligaste. Rapporten noterar därtill att lyssningen online nått nya höjder samt att podd- och ljudbokslyssnandet kan vara ett par av drivkrafterna bakom ökningen.

Wired säljer på frånvaro av reklam

Sedan Wired lanserade sin betallösning för ett drygt år sedan har tidningens heldigitala prenumeranter ökat från 30 000 till 100 000. Prenumerationer är numer Wireds snabbast växande intäktskälla och det trots ett lågt introduktionspris. Enligt tidningen så är en av drivkrafterna till tillväxten att man svarat på läsarnas önskan om en reklamfri digital produkt vid betalning, uppger Folio.

Elva trender formar framtidens medier

Danska journalistförbundet har satt samman fyra framtidsrapporten. En av rapporterna pekar på och analyserar elva trender som kommer att inverka på medierna. Däribland sammansmältningen av ljud, bild och text samt automatisering av en lång rad arbetsfunktioner i mediebranschen och fortsatt dominans av utländska it-bolag.

Robotar öppnar nya möjligheter

Nyhetsmediernas användning robotar och automatisering har ökat de senaste åren. För att pejla av läget har Wan-Ifra, Helsingfors universitet och teknikinstitutet VTT satt samman rapporten ”News automation: The rewards, risks and realities of ’machine journalism’”. Rapporten går på djupet i fem fall där nyhetsautomatisering anmanats, som hos Mittmedia och United Robots samt Washington Post.

Rättelse: Varumärkesannonser mest effektiva

I senaste Marknad och insikt fanns en notis om en studie Newsworks UK genomfört och publicerat baserat på brittiska RAM:s data. Studiens slutsats är att annonser som har till syfte att driva varumärke oftast är mer effektiva än utbudsannonser. Tyvärr påstod den tidigare notisen något annat. Hela studien är tillgänglig via Newsworks sajt.

Analys och djup ökar viljan att betala

Djup och analys i nyhetsmedier ökar sannolikheten för att konsumenter är villiga att betala för nyheterna. Det är en av slutsatserna i rapporten Kantar Trust in News 2018, som Johanna Ollevik och Eva Springmann analyserar tillsammans med data ur Orvesto Konsument 2018:3. Sammantaget visar analysen att det finns en korrelation mellan att som medium erbjuda djup och analys samt konsumenternas upplevda förtroende. Och de med förtroende för medier visar sig i sin tur vara mer benägna att betala för nyheter. I Orvesto-rapporten noteras sambandet då dessa konsumenter i högre grad instämmer i att de är villiga att betala för att få ta del av innehållet på nyhetssajter (23 procent jämfört med genomsnittet på 14 procent). Men även genom att de i större omfattning prenumererar på en morgontidning (49 procent jämfört med genomsnittet på 42 procent).

Nyheter i korthet