4 vägar till effektiv annonsering

Les Binet och Peter Field, experter i marknadsföring, har fyra gyllene regler för effektiv marknadsföring på en digital marknad. Kortsiktiga kampanjer straffar sig på lång sikt, prioritera inte Romi, tänk brett – inte smalt och håll dig till 60/40-regeln. De fyra punkterna fördjupas i ”De snabba kickarnas förbannelse” i senaste numret av DM-magasinet.

7 av 10 läser tidningen en vanlig vecka

84 procent av svenskarna mellan 9 och 79 år har en smartmobil. Och under en vanlig dag ser 36 procent på strömmad tv och 55 procent läser en dagstidning. Det visar de första resultaten från årets upplaga av Mediebarometern från Nordicom. Studeras istället medieveckan så tar 71 procent del av en dagstidning under den, 65 procent läser den tryckta tidningen och 40 procent den digitala.

Nordiska nycklar till läsaraffären

Inma besökte nyligen Stockholm och Oslo för seminarier om läsaraffären. Var du inte med så sammanfattas delar av den i artikeln ”5 things I learned on Inma’s Oslo-Stockholm study tour”. Dessutom talade Mittmedias Katarina Ellemark om koncernens arbete med att skapa hög annonsrelevans. Och så gick Inmas Grzegorz Piechota i klinch med frågan om varför vanor är nyckeln till digital framgång.

Hur mycket är din läsare värd?

Hur beräknar man värdet på en prenumeration eller på någon form av medlemskap? Projektet Membership Puzzle har satt samman en formel som även tar värdet av deltagande med i kalkylen. Därtill går man igenom vad som ska värderas, till vilket värde och förändringar över tid. Newsplexer projects är ett annat uppslag som tittat på hur nya prisstrategier kan lanseras utan läsarna tröttnar på prenumerationer.

Facebook öppnar för att betala för nyheter

Mark Zuckerberg öppnade I veckan för att Facebook ska lansera en samlad plats för nyheter hos Facebook, rapporterar Nieman Lab. Den nya tjänsten, som Zuckerberg nämnde i ett samtal med Springer-koncernens vd Mathias Döpfner, är tänkt att lyfta fram kvalitetsjournalistik. Zuckerberg håller även öppet för att betala de medier som producerar journalistiken. CJR analyserar utspelet mer i detalj.

Rätt data utvecklar affär och journalistiken

Virginian-Pilot i USA önskade nå de anställda på ortens stora marinbas med relevant journalistik. Efter en dataanalys visade det sig att de anställda fick sina militärnyheter från interna aktörer och därför sökte annan journalistik i tidningen, i det här fallet konsumentnyheter. Hos Better News berättar tidningen mer om den redaktionella utvecklingen med hjälp av data.

Ny fallstudie av dataanalys i praktiken

En ny fallstudie i tidskriften Journalism & Mass Communication Quarterly jämför hur ett par amerikanska lokaltidningar använder sig av nyckeltal. Journalists’ Resource sammanfattar artikeln och noterar att den tidning som var mest fokuserad på användardata publicerade något färre nyheter om samhällsfrågor, använde färre källor och lät trafikdata påverka nyhetsvärderingen i större utsträckning än den redaktion som nyttjade datan som referensmaterial. På tal om nyckeltal så har CJR en artikel om hur dessa gör journalistiken bättre.

Bygga datadriven redaktionskultur

I förra månaden presenterade American Press Institute en ny strategistudie över bästa sätten för en redaktion att tänka och handla gällande data och nyckeltal. Studien är byggd på uppgifter från tjogtalet organisationer och ett par dussin journalister. Några av grundråden är att hålla nyckeltalen enkla, värdera rätt data och bygg in en positiv återkoppling i processen.

Nyheter i korthet