Nya prenumeranter under coronakrisen
Under cornakrisen har både antalet prenumeranter och trafiken ökat hos flera mediehus. En aktuell genomgång av europeiska och amerikanska nyhetssajter visar att en stor andel av de nya abonnenterna redan var engagerade och återkommande användare. Tillsammans med det intensiva nyhetsläget pekas reducerade priser ut att vara ett framträdande skäl till ökningen, rapporterar Journalism.co.uk. Grundmönstret – med att det tar tid för en ströbesökare att bli prenumerant – ligger alltså fast krisen till trots. De analytiker den brittiska branschsajten talat med menar att det nu handlar om att förmå dessa nytecknade abonnenter att stanna kvar. Liknande linjer tecknar Anna Åberg då hon i Dagens Media redogör för DN:s utveckling under krisen och tillskottet av nya prenumeranter.
Markovkedjor kan vässa analysen
Det räcker inte med att fråga sig varför en användare klickar på en viss artikellänk. Vi måste också fråga oss varför användaren hamnade där i första hand, skriver ett par forskare i tidskriften Journalism Studies senaste utgåva. För att nå ökade insikter och inskärpa betydelsen av det sekventiella i läsarnas användarmönster bryter forskarna en lans för användningen av Markovkedjor. De menar den räkneövningen skulle ge nyhetsmedier en bättre förståelse för publikens resor inom eller på olika sajter, till exempel för att bedöma sannolikheten för att en läsare av en viss sportartikel också ska ta del av ett resereportage. Även Chartbeat talar i en ny bloggpost om att förstå trafikdata och engagemang samt hur förståelsen kan ligga till grund för publiceringsstrategin.
New York Times slopar tredjepartsdata
New York Times fasar ut tredjepartsdata ur sin annonsaffär, rapporterar Axios. Istället ämnar bolaget bygga en plattform för egen data med 45 publiksegment. Segmenten delas först in i sex huvudkategorier, som ålder och inkomst, vilka i sin tur innehåller än mer detaljerade upplysningar.
Svenska hushåll ökar sina medieinvesteringar
Under de senare åren har hushållens medieinvesteringar ökat med 4 procent eller 5 miljarder kronor. Men var hamnar dessa pengar? Enligt Kantar Sifos senaste analys är det distributörernas fickor som putar ut allt mer. Nu klirrar nästan två av fem kronor just där. Men all tillväxt sker inte hos distributörerna. Mellan 2016 och 2019 ökade till exempel hushållens investeringar i digitala tidningar och artiklar med 53 procent. I genomsnitt lade svenska hushåll 15 608 kronor på medier under förra året.
Nästan var tredje svensk lyssnar på poddar
Allt fler svenskar lyssnar på poddar. Enligt en ny rapport från Audience Project är andelen svenskar som lyssnar på poddar under en vanlig vecka nu uppe i 31 procent. Studeras de unga, 15-25 år, är andelen hela 56 procent. Tidigare i år släppte Audience Project också en studie av nyhetskonsumtionen, vilken bland annat visade att användarna gärna lägger sin tid på nyhetssajter och att de högst värderade nyhetssajterna återfinns bland etablerade mediehus.
Mini-kurs i maskininlärning för journalister
Behöver du en snabb introduktion till maskininlärning inom journalistik? Då finns nu möjligheten att lära av 54 minuter, uppdelade i åtta minilektioner, om den här delen av konstgjord intelligens. Materialet är producerat av Journalism AI, London School of Economics och VRT NWS. Google är också med på ett hörn.
Nyheter i korthet
- Ny rapport från Inma – ”News subscriptions in the age of coronavirus”.
- Medieinvesteringarna backar med 3 procent under årets första kvartal, enligt IRM:s senaste kvartalsrapport.
- Strömmade film- och tv-tjänster vinner tittare i MMS’ mätningar under coronapandemin, rapporterar TT/SvD.
- Spotify lanserar svenska dramaproduktioner efter nyår, uppger SR:s Kulturnyheterna.
- ”Bokmarknaden och digitaliseringen under coronapandemin”, aktuell presentation av Erik Wikberg, Handelshögskolan (presentationen på Youtube).
- 2,2 miljoner nordiska hushåll abonnerar på strömmade ljudböcker, visar en ny analys från Mediavision.
- Helsingin Sanomat håller kreativt avstånd med annonser, skriver Adweek.
- I Norge ökar tidningsläsningen igen visar 2019 års mediebarometer från Statistisk sentralbyrå.
- Så förändrade coronapandemin medieanvändningen i Norge, MBL sammanfattar ny rapport från Kantar.
- Facebook tar kliv in på marknaden för e-handel, rapporterar TT/Hbl.
- Därför blev L’Edition du Soir en heldigital succé, What’s New In Publishing sammanfattar nycklarna till deras framgång.
- Fokus, uthållighet, kvalitet värd att betala för och ett mål om att vara bäst sitt fack är Apple-bevakaren Above Avalons bästa tips för att lyckas med nyhetsbrevets affär.
- Marknadsföring via epost fungerar bättre under coronakrisen, skriver Warc.
- ”Paywalls: How to start your subscription strategy”, ny rapport från Fipp och Data & AI for Media.
- Apple News+ satsar också på ljud, Atlantics The Idea analyserar ljudtrenden i mediebranschen.
- Ny rapport om hur marknadsföring i sociala nätverk utvecklats senast året i USA – ”2020 Social media marketing industry report”.
- Årets rapport Global communication report från USC Annenberg center for public relations granskar utvecklingen av pr, påverkan och aktivism – och finner att den är yngre, har större mångfald och mer samarbetsorienterad.