Prenumerera på TU Marknad och insikt.

Nya prenumeranter under coronakrisen

Under cornakrisen har både antalet prenumeranter och trafiken ökat hos flera mediehus. En aktuell genomgång av europeiska och amerikanska nyhetssajter visar att en stor andel av de nya abonnenterna redan var engagerade och återkommande användare. Tillsammans med det intensiva nyhetsläget pekas reducerade priser ut att vara ett framträdande skäl till ökningen, rapporterar Journalism.co.uk. Grundmönstret – med att det tar tid för en ströbesökare att bli prenumerant – ligger alltså fast krisen till trots. De analytiker den brittiska branschsajten talat med menar att det nu handlar om att förmå dessa nytecknade abonnenter att stanna kvar. Liknande linjer tecknar Anna Åberg då hon i Dagens Media redogör för DN:s utveckling under krisen och tillskottet av nya prenumeranter.

Markovkedjor kan vässa analysen

Det räcker inte med att fråga sig varför en användare klickar på en viss artikellänk. Vi måste också fråga oss varför användaren hamnade där i första hand, skriver ett par forskare i tidskriften Journalism Studies senaste utgåva. För att nå ökade insikter och inskärpa betydelsen av det sekventiella i läsarnas användarmönster bryter forskarna en lans för användningen av Markovkedjor. De menar den räkneövningen skulle ge nyhetsmedier en bättre förståelse för publikens resor inom eller på olika sajter, till exempel för att bedöma sannolikheten för att en läsare av en viss sportartikel också ska ta del av ett resereportage. Även Chartbeat talar i en ny bloggpost om att förstå trafikdata och engagemang samt hur förståelsen kan ligga till grund för publiceringsstrategin.

New York Times slopar tredjepartsdata

New York Times fasar ut tredjepartsdata ur sin annonsaffär, rapporterar Axios. Istället ämnar bolaget bygga en plattform för egen data med 45 publiksegment. Segmenten delas först in i sex huvudkategorier, som ålder och inkomst, vilka i sin tur innehåller än mer detaljerade upplysningar.

Svenska hushåll ökar sina medieinvesteringar

Under de senare åren har hushållens medieinvesteringar ökat med 4 procent eller 5 miljarder kronor. Men var hamnar dessa pengar? Enligt Kantar Sifos senaste analys är det distributörernas fickor som putar ut allt mer. Nu klirrar nästan två av fem kronor just där. Men all tillväxt sker inte hos distributörerna. Mellan 2016 och 2019 ökade till exempel hushållens investeringar i digitala tidningar och artiklar med 53 procent. I genomsnitt lade svenska hushåll 15 608 kronor på medier under förra året.

Nästan var tredje svensk lyssnar på poddar

Allt fler svenskar lyssnar på poddar. Enligt en ny rapport från Audience Project är andelen svenskar som lyssnar på poddar under en vanlig vecka nu uppe i 31 procent. Studeras de unga, 15-25 år, är andelen hela 56 procent. Tidigare i år släppte Audience Project också en studie av nyhetskonsumtionen, vilken bland annat visade att användarna gärna lägger sin tid på nyhetssajter och att de högst värderade nyhetssajterna återfinns bland etablerade mediehus.

Mini-kurs i maskininlärning för journalister

Behöver du en snabb introduktion till maskininlärning inom journalistik? Då finns nu möjligheten att lära av 54 minuter, uppdelade i åtta minilektioner, om den här delen av konstgjord intelligens. Materialet är producerat av Journalism AI, London School of Economics och VRT NWS. Google är också med på ett hörn.

Nyheter i korthet

Prenumerera på TU Marknad och insikt.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.