Prenumerera på TU Marknad och insikt här.

Så blir 2020 enligt Reuters nya prognos

Varannan digital mediechef som medieinstitutet Reuters i Oxford intervjuat för sin tunga rapport “Journalism, media, and technology trends and predictions 2020” tror att publikintäkter kommer att vara den viktigaste intäktskällan framåt. Fler än var tredje anser att annons- och publikintäkter kommer att vara lika viktiga, medan endast 14 procent sätter annonserna främst. Reuters rapport spår också att fler medier kommer att satsa på personaliserade ettor under året, liksom på automatiserade rekommendationer och fortsatta investeringar i AI-tjänster. Rapporten bygger på intervjuer med 233 mediechefer i 32 länder. Fler trendspaningar längre ned i nyhetsbrevet.

Ny studie av betalningsvilja för digitala nyheter

42 procent av svenskarna över 18 år uppger, i en ny studie från Norstat och Tiniusstiftelsen, att de önskar ha ett till två digitala nyhetsabonnemang – men inte fler. Och 54 procent av de mellan 18 och 29 år uppger att de inte har något behov av en digital prenumeration. Tinius, som är storägare i Schibsted, har därtill frågat om vilka skälen är till att konsumenterna avstår från betalabonnemang. Här uppger 38 procent att de inte vill betala för nyhetsinnehåll så länge SVT erbjuder sitt gratis. 32 procent uppger att de avstår eftersom det finns digitala nyheter från medier utan betallösning. Undersökningen har 1 005 respondenter i Sverige. Tinius chef Kjersti Løken Stavrum skriver om studien, som också studerar förhållandena i Norge, i en debattartikel i Aftenposten.

Analysdag om data som stärker affären

Missa inte TU:s analys- och annonsdag den 30 januari i Stockholm. Halvdagen riktar sig till alla som är intresserade av annons- och användardata, redaktionell och teknisk utveckling, kommersiell analys och medieaffärens framtid. Under dagen belyses hur analys och data kan stärka och utveckla den publicistiska affären. Dagens talare är Josefin Lundh, Engagement Manager Aftonbladet, Magnus Anshelm, vd MMS, Unn Edberg, vd och chefredaktör Vi, Pernilla Jonsson, Head of Consumer Lab Ericsson, och Morgan Andersson, Chief Operation Officer Gota Media.

Poddar ökar omsättningen i år

Annonser i tryckta nyhetstidningar upplevs som mer trovärdiga än annonser i andra medier, visar en ny studie från Syno lnternational och Wan-Ifra. Annonser på nyhetssajter upplevdes också trovärdigare än i många andra kanaler. I Sverige är det endast nyhetsmedier som har positiva tillitstal. Alla andra kanaler som bio, online-video och sök ligger på minus. Studien noterar vidare att ju högre grad av tilltro till annonsen som konsumenten har, desto större är sannolikheten att denna kan tänka sig att köpa produkten eller tjänsten. Rapporten är gratis för medlemmar i Wan-Ifra.

Fem marknadsnycklar för b2b-företag

B2B-företag bör följa fem principer i sin marknadsföring för att nå kommersiell framgång, uppger en aktuell rapport från The B2B Institute och Linkedin. Företagen bör satsa på räckvidd för att öka sin marknadsandel, lägga lika stora resurser på säljdrivande aktiviteter som på varumärkesbyggande och arbeta minst lika intensivt för att erhålla nya kunder som att förmå de existerande att bli mer lojala. Företagen bör också jobba för att bli kategorins kändis samt tänka långsiktigt i sin marknadsföring.

Mittmedia städar data-garaget

Kan man ha för mycket data? Ja, om osorterad data kommer i vägen för mer relevanta uppgifter. Därför inledde Mittmedia i höstas en strukturerad genomgång av sina kanaler. Koncernen började med att identifiera de kanaler som skulle ”städas”. Man prioriterade de kanaler som redan i dag har en aktiv affär. Därefter fick en utsedd nyckelperson teckna en nulägesbild för sin kanal, dessutom klarlades kanalens roll inom bolaget. Mittmedias Katarina Ellemark går på Medium igenom koncernens resonemang gällande app visavi sajt, pushnotiser, dynamisk betallösning, etc.

Ökar stor annonsmängd risken för churn?

Ny forskning från amerikanska universitetet Northwestern ställer frågan om nyhetssajter kan behöva skruva om annonsstrategin för att locka betalande kunder. Den nya analysen, som bygger på ett ganska litet grundmaterial, pekar mot att vissa användare vilka läser mycket och länge samt exponeras för många annonser är mer sannolika att kliva av prenumerationen än de som exponeras för en mindre reklammängd.

Spaningar om marknad, UX och journalistik

Varje år ber medieinstitutet Nieman Lab några av branschens klipskaste att sia om det kommande medieåret – så även detta år. Danska sajten Mediernes fremtid bjuder också på en spaningsbukett, till exempel om kärlek som medievaluta. Kantar har en marknadsorienterad spaning kallad ”Media trends and predictions 2020”. Medan New York Times punktar årets tio viktigaste teman för det egna mediehuset. Är du mer intresserad av användargränssnitt är kanske UX Collectives analys ”The state of UX 2020” något för dig. Ett par andra tips är Accenture Fjords trendrapport för i år och Global Webbidexs översyn av årets konsumenttrender.

Nyheter i korthet

Prenumerera på TU Marknad och insikt här.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.