Nyhetssajter ger högre annonseffekt

Premiumsajter, som nyhets- och sportsajter, är 42 procent mer kostnadseffektiva för annonsörer när det gäller graden av engagemang, synlighet, placering och tid. Det visar en ny studie från Newsworks och Group M. Newsworks Jessie Sampson sammanfattar studien hos Inma. MER >>

Nästan alla intresserade av nyheter

Hela 94 procent av befolkningen är mycket eller ganska intresserade av nyheter om Sverige. Och 89 procent är intresserade av nyheter från närområdet. Det enligt Myndigheten för press, radio och tv:s färska rapport ”Svenska nyhetsvanor”, vilken bygger på den nationella SOM-undersökningen 2017. Rapporten noterar också att 42 procent av befolkningen tar del av en kvällstidnings nyhetssajt minst tre dagar i veckan. Medan 33 procent vänder sig till en morgontidnings nyhetssajt och 41 procent till den tryckta morgontidningen lika ofta. MER >>

6 av 10 norska kronor från läsarna

I fjol kom 56,8 procent av den norska dagspressens intäkter från prenumerations- och lösnummersförsäljning, enligt myndigheten Medietilsynets nya ekonomiska rapport för 2017. Det är en ökning med nästan tre procent jämfört med året före. Intäkterna från den tryckta tidningen minskade 2017 samtidigt som de digitala läsarintäkterna ökade med mer än 50 procent. MER >>

Högre prenpris för annonsblockerare?

Höj priset på en prenumeration för användare som har annonsblockerare installerade. Det rådet ger AP-journalisten Ryan Nakashima, knuten till The Lenfest Institute, som studerat om läsare är beredda att betala mer för en nyhetstjänst utan annonser. Tillsammans med Bay Area News Group testade han en modell som tvingade adblock-användarna att antingen teckna en prenumeration eller slå av blockeringstjänsten. Resultat? Mellan 1 mars och 1 juni kom cirka nio procent av de nya prenumeranterna från testmodulen. MER >>

Gupp i vägen vid läsarbetalningar

Intäkter från läsare och användare spelar en allt viktigare roll för många medier. Men det kan förstås uppstå praktiska problem även i den affären. AP Insights har samlat några av de utmaningar olika amerikanska medier mött när de lanserat betallösningar och andra tjänster i en rapport, till exempel problem med att spara användardata och innovationer som kör fast. MER >>

Torrt krut på e-brev, SEO och tekniker

På Shorenstein Center on Media vid Harvards universitet forskar man om framgångsrika strategier för lokala mediebolag online. Och i en aktuell post på Medium, av ett par av forskningsprojektets deltagare, lyfter de särskilt fram tre faktorer för framgång online. De tre faktorerna är att investera i nyhetsbrev, sökmotoroptimering samt personal med kunskaper inom teknik och affär. På Medium går de igenom faktorerna mer i detalj. MER >>

Nyheter i korthet