Rätt väg i läsaraffären

Forskning vid Shorenstein Center och Lenfest Institute i USA visar att omställningen från en annonsbaserad affärsmodell till en digital prenumerationsaffär gett nyhetsmedier större möjligheter att skapa läsarrelevant journalistik, hitta hållbara produktionsmodeller och frigöra resurser för att skapa redaktionella investeringar på lång sikt. Rapporten ”Digital Pay-Meter Playbook” sätter ljuset på hur effektiv dataanvändning, klart avgränsad marknad och hög stoppfrekvens kan vässa den digitala läsaraffären. Rapporten bygger på en studie av fler än 500 amerikanska nyhetstidningars utveckling mellan 2011 och 2018. Den sammanfattas också av Nieman Lab. Nieman Lab skriver även om Pianos nya betallösning och maskinlärning.

Lyckade strategier för olika läsartyper

Amerikanska mediehuset The Atlantic sorterar in sina läsare i kategorierna förbipasserande, någongångare, återkommande och superfans. Och det har hjälpt bolaget att utveckla olika strategier för att omvandla gratisläsare till betalande abonnenter. Sammanfattning av rapporten finns både hos What’s New in Publishing och Publishing Executive.

IT-jättarnas andel av reklamkakan växer

Sedan 2008 har journalistikens andel av reklamintäkterna halverats. Det visar den rapport som Mediestudier samt Institutet för reklam- och mediestatistik presenterade i juli. Mediestudier skriver i sitt sammandrag av rapporten att fler än fyra av tio reklamkronor lämnat journalistiken sedan 2008, vilket totalt sett innebär en sänkning med mer än fem miljarder kronor i årsintäkt för medier med samhällsjournalistiskt innehåll. ”En viktig förklaring är att annonser flyttat till digitala medier – och att dessa främst köps från de stora globala företagen som Google och Facebook”, säger Lars Truedson, föreståndare för Mediestudier, i en kommentar.

Digital affär viktigare för medier i USA

Förra året svarade de nordamerikanska dagstidningarnas digitala annonsintäkter för 35 procent av deras samlade annonsintäkter, enligt en färsk analys som institutet Pew Reserch Center gjort bland börsnoterade mediehus. Pew:s data visar därtill att de digitala annonsinvesteringarna fortsätter att utgöra en växande andel av de totala investeringarna; en trend som till betydande del drivs på av utvecklingen inom den mobila annonseringen. Tidningen Vi:s chefredaktör Unn Edberg sammanfattar analyserna hos Resumé.

Unga britter väljer strömmade medier

Ungefär hälften av de brittiska hushållen abonnerar i dag på strömmade tv-tjänster, enligt mediemyndigheten Ofcoms rapport ”Media Nation 2019”. Bara under senaste året har andelen hushåll vilka abonnerar på tjänster som Netfilx ökat från 39 procent (2018) till 47 procent (2019). Det traditionella tv-tittandet är fortsatt populärt. Men samtidigt ökar alltså det strömmade tittandet, inte minst bland yngre. Numer tittar unga britter mer än en timme per dag på Youtube. Poddar är också populära. Enligt Ofcom har 63 procent av vuxna britter lyssnat till en tidnings podd. Och 18 procent har använt tidningarnas sajter eller appar för att lyssna. Rapporten sammanfattas av Warc och av Guardian.

Ny studie visar ungas intresse för nyheter

En aktuell amerikansk studie av 1 660 unga vuxnas medievanor visar att 88 procent av 18 till 34-åringarna tar del av nyheter minst en gång i veckan, inklusive 53 procent som gör så varje dag. Studien från Knight Foundation visar också att kvalitet är lika viktigt för unga som för äldre samt att de unga amerikanerna är mindre benägna att utveckla varumärkeslojalitet. Svenska förhållanden studeras i Svenskarna och internet samt Mediebarometern.

Tidningen viktig för lokalsamhället

En ny tysk studie, som Die Zeitung skriver om, visar att lokaltidningen spelar en avgörande roll för medborgare och konsumenter för att hålla sig uppdaterade på orten där de bor. Enligt studien som ligger till grund för rapporten anses lokaltidningen som en viktigare informationsgivare än personliga samtal, erbjudanden via nätet, reklamblad, radio och regional-tv.

Nyheter i korthet

Prenumerera på TU Marknad och insikt!

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.