Engagemang minskar avhopp

Engagerade användare är trogna och intäktsgivande användare. Det är en av slutsatserna i Wan-Ifras nya rapport “Engaged readers don’t churn”, om nyhetsmediers strategier för att minska avhopp och att behålla de digitala användarna. Därtill poängteras vikten av en organisation som stöder en digital affär, att den produkt man erbjuder är attraktiv för målgruppen, att produkten går att personalisera och segmentera, att man prövar sig fram till relevanta nyckeltal, arbetar aktiv för att minska och förutspå avhoppen samt att produkten är användarvänlig. Rapporten bygger på erfarenheter från bland annat Amedia, Aftonbladet, DN, Mittmedia, Politiken och SvD, men också från mediehus i Frankrike, Storbritannien och USA. Den kostar pengar, men finns sammanfattad av Nieman Lab. >>

Studie: Flexibel lösning effektivare

I förra veckan hölls konferensen Knowledge Discovery and Data Mining i London. Ett av bidrag som presenterades där diskuterade prenumerationsutväxlingen mellan en rak frekvensmodell och en användaranpassad modell. Forskarnas slutsats är att en sekvensorienterad och användaranpassad modell är att föredra då den kan optimera förhållandet mellan den samlade affärsnyttan av artikeln och den totala kostnaden. Hela rapporten finns på KDD18:s sajt. >>

Ökat samarbete för bättre läsaraffär

Lokaltidningskoncernerna Hall media, Mittmedia, Norran, Sörmlands media och VK media har enats om en ny gemensam standard för metadata inom betalalliansen Sveriges lokalnyheter. Målet är att göra ännu bättre analyser av betalningsvilja och efterfrågan, rapporterar Medievärlden. Även hos Inma uppmärksammas betalalliansen i en aktuell bloggpost av Malin Petré, Mittmedia. >>

Fler prenumerationer via kommentarer?

Seattle Times lanserade sin betallösning 2013. I dag har tidningen 36 000 digitala abonnenter. Vid sidan om betallösningen i sig, nyhetsbrev och appar är möjligheten att kommentera en av de främsta indragarna – och skäl till att användarna stannar. “Vi vet från marknadsdatan att våra läsare värdesätter möjligheten att kommentera”, säger Sharon Chan, som arbetar med produktutveckling på Seattle Times, till Digiday. Liknande erfarenheter har den argentinska tidningen Paginá12 gjort. Endast de som är medlemmar får kommentera eller bidra till artikeln. Paginá12 avser att bygga ut medlemsmaterialet ytterligare för att öka värdet av medlemskapet, uppger The Lenfest Insitute som forskar om innovativ journalistik. >>

Känslan avgörande för nyhetsbrev

New York Times har i dag fler än 55 nyhetsbrev och jobbar nu intensivt för att göra dessa produkter än tydligare. Man experimenterar, A/B-testar, kör tillfälliga nyhetsbrev och lägger ned de som inte fungerar. Det berättar Elisabeth Goodridge, redaktionell chef för husets nyhetsbrev, i en intervju med The Idea. Hon lyfter också fram redaktörskapet som en nyckel till framgång. Lite i samma bana har Wall Street Journal resonerat då de gått ned från 126 automatiserade nyhetsbrev till ett 40-tal aktivt redigerade versioner. Genom omgörningen hoppas man tillföra det lite oväntade i mixen, rapporterar Nieman Lab.>>

Blockkedjeteknik i medievärlden

Vad innebär blockkedjetekniken och hur kommer den att påverka medieaffären? Den norska stiftelsen Tinius har i dagarna lanserat podden Tinius Talks. I första programmet samtalar Fredrik Haga, trend manager Blockchain Schibsted, Terje Seljeseth, analyschef Tinius, och Kjersti Løken Stavrum, vd Tinius, om vad tekniken egentligen går ut på och framtidsmöjligheterna för medierna. Podden är tänkt att utkomma en gång i månaden. >>

Nyheter i korthet



Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.