”Innehållet är guldet”

Tydligt fokus på användaren, bra stories och människorna i nyheten. Det är tre av de 15 nycklar till en framgångsrik digital läsaraffär, som Lindholmen Science Park punktar upp i sin färska rapport ”Från gratis till betalinnehåll”. I rapporten delar Anna Åberg, DN, Herman Nikolic, Hall media, Christofer Ahlqvist, GP, med sig av sina vassaste tips och erfarenheter. Men rapporten innehåller även insikter från spelutvecklare och medieforskare, till exempel vikten av individanpassning och ökad översikt. Mittmedias Robin Govik summerar många av rapportens lärdomar i ett av sina tips för en lyckad läsaraffär: ”Innehållet är guldet”. Läs mer >>

Vad funkar vid erbjudande om prenumeration?

En ny studie från Center for Media Engagement vid Texas universitet har granskat hur bildval, kanal och reklamtext påverkar konsumentens beslut att klicka på en länk för att få mer information om ett prenumerationserbjudande. Testerna visade bland annat att antalet klick minskade på Facebook om mediets logotyp visades; jämfört med en bild på till exempel en reporter i arbete. De visade också att annonser för gratis nyhetsbrev ger fler klick än vad annonser för betaltjänster ger samt att mejl ofta är en effektivare kanal än Facebook. Läs mer >>

Morgontidningarnas digitala annonsintäkter ökar

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 5,5 procent under andra kvartalet 2018, jämfört med motsvarande period i fjol. Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 23,5 procent, medan storstadspressens minskade med 10,7 procent. Det visade aktuell statistik från TU i i slutet av förra månaden. OBS! förändringssiffrorna för första halvåret var fel i TU:s tidigare utskick. De korrekta är att landsortspressens digitala annonsintäkter ökat med 13,9 procent under halvåret och att storstadspressens minskat med 10 procent. Vi ber om ursäkt för felet. Läs mer >>

Event kan stärka kundlojalitet

Aftenposten har stärkt sitt digitala varumärke och minskat avhoppen. Enligt Siri Holstad Johansen och Kathrine Tillnes, Schibsted, har man lyckats med det genom bland annat genom att skapa konferensen A-tech om ledarskap, teknik och samhälle. Men också genom att drag ner på prylorienterad it-journalistik samt lagt större fokus på it:s relation till samhälle och arbete. De personliga eventen har också minskat Aftenpostens churn; 84 procent av de nya digitala prenumeranterna stannar kvar efter att ha besökt ett event, medan bara drygt hälften av de som inte besökt ett event stannar kvar. Läs mer >>

Native-annonsering i nyhetsmiljö stärker annonsören

Informativ native-annonsering med produkten i centrum lyfter varumärket mer än native-annonser med en lösare koppling till produkten och där målet är att väcka känslor. Det visar Schibsted, Inizio och Handelshögskolan i Stockholms nya rapport, som Resumé skriver om. Undersökningen bygger på resultaten från 20 000 informanter gällande reklam för 16 varumärken. Läs mer >>

Annonsörer uppmanas se upp för kortsiktiga beslut

Det finns en fara i alltför kortsiktiga marknadsbeslut, skriver Neil Duncan på brittiska PwC hos Mediatel Newsline. Han pekar i sin argumenterade artikel på behovet av relevant data när man tittar på marknadsföringens effektivitet. En av nycklarna till långsiktig ekonomisk tillväxt är annonsering i etablerade medier, som tv, radio och dagspressens olika kanaler. I artikeln nämner han även en rad intressanta rapporter. Läs mer >>

Ny PwC-rapport om konvergens

”Perspectives from the Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022” heter en färsk rapport från konsultbolaget PwC. I den 36 sidor tjocka rapporten behandlar man bland annat frågor som mediekonvergering, förtroende och nya möjligheter att möta användarna i andra miljöer. Läs mer >>

Nyheter i korthet



Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.