Unga väljer nyheter i mobilen

Fler än åtta av tio 17 till 18-åringar tar del av nyheter. Och drygt sju av 13 till 16-åringar gör detsamma, enligt rapporten ”Unga & medier 2019” från Statens medieråd. Rapporten visar vidare att mobilen är den vanligaste kanalen för unga att ta del av nyheter. Nästan nio av tio i åldern 17-18 år, som tar del av nyheter, kollar nyheter i mobilen dagligen eller någon gång i veckan. Motsvarande andel för papperstidningsläsarna är 23 procent. Studien belyser även frågor som vilka nyhetsförmedlare de unga litar på och hur de upplever nyheterna. Bland unga upplevs nyheterna många gånger som lärorika och intressanta. Dagens Nyheter sammanfattar studien.

Unga uppfattar nyheter annorlunda

Synen på nyheter och deras värde skiljer sig mellan unga (<35 år) och mediehus, skriver journalistikinstitutet Reuters i sin nya rapport ”How young people comsume news”. Rapporten som bygger på kvalitativa intervjuer i USA och Storbritannien och landar i tre uppmaningar till mediehusen för att öka chansen att nå unga: Skapa så användarvänliga tjänster som möjligt, utveckla redaktionella format för olika plattformar och fundera över om rapporteringen är relevant och tillgänglig för unga. Sammanfattning finns hos Nieman Lab och Warc.

Seminarium: Så går medierna i Sverige

Hur utvecklas dagspressens och andra nyhetsmediers ekonomi? Vilka är trenderna? Och vilka bolag är mest lönsamma? Varje år presenterar docent Jonas Ohlsson rapporten Medieekonomi från Myndigheten för press, radio och tv. Under senare år har presentationen hållits i samarbete med TU och Kantar Sifo. I år, den 23 oktober, kompletteras presentationen av Morgan Sandström och en analys av betalningsviljan i en värld av abonnemang. Boka din plats på presentationen i dag.

Sällanköpshandelns tillväxt sker på nätet

Förra året omsatte svensk detaljhandel 786 miljarder kronor (varav 13 miljarder avser e-handel från utlandet). Det är en ökning med 2,7 procent, enligt HUI Researchs nya rapport “Handeln i Sverige 2018” (kostnadsfri databas). Rapporten visar vidare att det är dagligvaruhandeln som är växer medan sällanköpshandeln ligger stilla. Där sker tillväxten numer endast på nätet. Enligt HUI inträffar brytpunkt när 15 procent av handeln i en bransch sker genom e-handel. Då flyttar tillväxten ut på nätet, rapporterar Computer Sweden.

Vad gör native effektivt? Ny studie!

De innehållsmarknadsföringskampanjer som fungerar bäst har några saker gemensamt. Det handlar om tajming, fallstudier och kundintyganden som läsarna kan identifiera sig med, sammanfattar Schibsteds Alexander Frid Kahn koncernens studie på Inmas blogg av hur nativeannonser fungerar. Han nämner även att annonsernas innehåll också var nyhetsdrivet och marknadsförde nya produkter med nyhetskänsla. Sammantaget skapade dessa karakteristika hög relevans för läsarna. Tow Center for Digital Journalism har på tal om innehållsmarknadsföring släppt en ny guide om just native-annonsering.

Facebook i avtal med sju europeiska medier

Expressen går i dagarna live med sitt nya tv-format Bara Nyheter på Facebook Watch, plattformens videosektion. Expressen är ett av sju europeiska mediehus som kommer att leverera nyhetsprogram till video- eller tv-sektionen. Förutom Expressen ingår bland andra Le Monde och The Times.

Fem hemligheter bakom Amazons framgång

Professor Peder Inge Furseth vid handelshögskolan BI i Oslo har satt samman fem succéfaktorer som kännetecknar Amazons sätt att arbeta. Hans rekommendation är att de bolag som konkurrerar med it-jätten bör känna till dessa och omfamna de som är applicera i deras verksamhet för att stärka sin konkurrenskraft.

Nyheter i korthet

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.