Årets 118 viktigaste medietrender

Den smarta mobilens stjärna är i dalande, blockkedjetekniken tuffar på, den konstgjord intelligensens roll växer, Kinas it-tyngd ökar och den fysiska verkligheten mixas allt oftare med den virtuella. Så lyder fem av de 118 mest centrala trenderna i årets upplaga av framtidsforskaren Amy Webb och Future Today Institutes rapport ”2019 Industry Trends: Journalism, Media, Technology”. Webb och hennes kollegor spår bland annat att vi under de närmsta tio åren kommer att lossa greppet om den smarta mobilen och istället börja använda bärbar medieteknik med osynliga eller icke-fysiska gränssnitt. Läs mer >> 

Meddelande tjänster okar i popularitet

Instagram och andra mer renodlade meddelandetjänster fortsätter att bli allt viktigare som nyhetstjänster bland 20 till 45-åringar, visar färska Reuters Institute-rapporten ”News in social media and messsaging apps”. Facebook visar sig samtidigt tappa i popularitet. Bland skälen nämns minskad tilltro till tjänsten som leverantör av nyheter, översvämmade flöden och användarnas önskan om att undvika hätska diskussionsklimat. Studien är genomförd av Kantar Media bland sociala medie-användare i Brasilien, USA, Storbritannien och Tyskland. Läs mer >>

Billig churn-taktik effektivare än dyr

Analysbolaget Mather har studerat hur effektiva olika metoder är för att minska prenumerationsavhoppen. Resultaten visar att värdechecker kan fungera; till hög kostnad. Tackkort kan också vara bra. Men effektivast, bloggar Mathers Matt Lindsay hos Inma, är att skicka ett meddelande till sina högriskkunder i vilket man berättar om det värde tidningen eller tjänsten ger prenumeranten. Mathers råd är därför att identifiera prenumeranter där risken är stor för avhopp. Och att ihålligt mäta effektivitet, kostnad och avkastning på investerat kapital för varje kampanjform som används för att minska churnen. Läs mer >> 

Mediafacts lägger till nya tjänster

Nu i höst lägger dataplattformen Mediafacts till affinitet som en parameter. Och det baserat på både digital- och printräckvidd för aktuella medier i sökbara målgrupper. Tjänsten, som är ett samarbete mellan Kantar Sifo, TS och Comscore, har också uppdaterats med en annonswebblösning. ”Målet är att göra det enklare för mediehusen att hålla sin information aktuell och uppdaterad, så att de smidigt kan lyfta kommunikation och transparens mot sina annonsörer”, säger Lars Björkman, vd TS Mediefakta, i en kommentar. Läs mer >> 

Rollen som primär nyhetskälla driver affären

”Våga satsa stort på breaking news.” Så lyder den stora lärdomen hos Mittmedia efter den intensiva nyhetssommaren 2018, enligt innehållschef Li L’Estrade på Medium. Det skarpa nyhetsläget under sommarens skogsbränder drog mängder av trafik till sajter och appar. Och lokaltidningarna var här den primära källan till nyheter. Andelen inloggade sidvisningar ökade starkt och antalet nya abonnemang sköt i höjden. Utmaningen ligger, skriver L’Estrade, i att behålla och tydliggöra relevansen för de nya kunderna som i första hand var intresserade av brändernas utveckling. Läs mer >> 

Nyheter i sociala medier upplevs onyanserade

Två av tre amerikaner uppger att de får sina nyheter via sociala medier, visar Pew Research Centers ”News use across social media platforms 2018”. Studien visar också att nästan sex av tio förväntar sig att de här nyheterna ”i stor utsträckning är onyanserade”. Läs mer >>

Nyheter i korthet



Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.