Färre nyheter en väg till framgång
Chansen att läsarna betalar för lokaljournalistik ökar om nyheterna är användbara och värdefulla – men de måste inte nödvändigtvis vara jättemånga. Så lyder en slutsats i medieinstitutet Reuters aktuella studie av europeiska lokaltidningars utveckling under de senaste åren. Studien visar vidare att övergången till betalmodeller och stärkt relation till användarna bland annat har lett till minskat fokus på tillfälliga läsare och ökat på värdeskapande journalistik. Nieman Lab sammanfattar och kommenterar.
Axios satsar på lokaljournalistik
Axios har väckt intresse i medievärlden med sina kärnfulla och sponsrade nyhetsbrev. Nu tar bolaget ytterligare ett steg och startar lokala nyhetsbrev i Minneapolis, Denver, Tampa och Des Moines, rapporterar Wall Street Journal. ”Det här en stor satsning – en satsning på att man dagligen kan locka lokala läsare med ett nyhetsbrev på morgonen och bygga därifrån”, säger Axios vd Jim VandeHei till tidningen. Fokus kommer att ligga på det lokala affärslivet, teknik och utbildning – inte på lokalpolitik. Axios Local är sponsrat av Facebook. På tal om nyhetsbrev bloggar Pete Pachal hos Reynolds Journalism Institute och Charlie Becket hos LSE Polis om kanalens möjligheter och begränsningar.
Stärkt medieförtroende under coronakrisen
”Coronapandemin har stärkt svenskarnas förtroende för radio, tv och dagspress som samhällsinstitutioner”, så sammanfattar forskningsinstitutet SOM resultaten från sin extrainsatta undersökning med anledning av den rådande coronapandemin. Mest stärktes förtroendet för bolag som SVT, men även dagspressens förtroendesiffror ökade – från 33 procent (2019) till 37 procent (2020).
Vad händer inom AI?
Facebook når ett genombrott inom förstärkt och virtuell verklighet med datorseende i 3D samtidigt som kampen om att bygga ännu större språkmodeller fortsätter – första 10 biljoner parametermodellen ser därför dagens ljus. Ja, det är ett par prognoser för det kommande året enligt rapporten State of AI. Rapporten behandlar den senaste forskningen, kunskapstillgången, industrins läge och de politiska besluten inom området. Däremot är det rätt lite om AI:s inverkan på journalistiken. För det hänvisas till European Science-Media Hub, som samlar ihop några av de senaste utvecklingstrådarna i en aktuell bloggpost – till exempel om teknikutnyttjande inför presidentvalet i USA.
Danska medier drar igång gemensam annonsplattform
Publishers Platform heter den nya digitala annonsplattform som de danska mediehusen Berlingske, Børsen, JP/Politiken, Jysk Fynske, Sjællandske och TV2 står bakom – rapporterar Mediawatch. Målet med den nya gemensamma plattformen är att ta upp kampen med Google och Facebook, skriver JP/Politiken i ett pressmeddelande. Ett av försäljningsargumenten är att plattformen är grundad på kontextuell data från samtliga deltagande medier.
Konsten att möte generation Z på rätt sätt
Tala direkt till din publik, var tydlig med ditt varumärkes värderingar och försök att vara en gemensam nämnare för olika konsumentgrupper. Det är några av de råd Spotifys Advertising nämner i sin nya rapport om hur annonsörer bäst når generation Z och andra unga med kommersiella budskap.
Nyheter i korthet
- Google måste betala franska mediehus, enligt ny dom rapporterar TT.
- Svenskarnas mediedag blir allt mer digital och den digitala klyftan mellan generationer minskar – om än sakta, sammanfattar Journalisten rapporten Mediekonsumtion från Myndigheten för press, radio och tv.
- Rapporten Svenska medietrender 1995-2019 är nyligen presenterad av SOM-institutet.
- Sveriges Radio bygger nyhetsalgoritm och Olle Zachrison skriver om tankarna bakom den på LSE:s Polis-blogg.
- Schibsted når en miljard norska kronor i digitala användarintäkter rapporterar Dagens Media och Reynolds Journalism Institute fördjupar. Samtidigt uppmärksammar Financial Times Dagens Nyheter under rubriken ”Top Swedish newspaper on course for best results since 1990s”.
- Dagens Vimmerby startar nytt i Kalmar, skriver Dagens Media.
- Hur framtiden ser ut för den programmatiska display-handeln undersöks av brittiska Press Gazette.
- ”Vi vill inte rädda journalistiken, vi vill skapa en ny”, säger grundarna till den nya schweiziska medieplattformen Tapwriter till Medienwoche.
- Var åttonde såld tysk tidning är nu en e-tidning, enligt ny statistik redovisad skriver Die Zeitungen.
- Sammanställningen Global Digital Subscription Snapshot Q3 2020 har släppts av Fipp och Celera One.
- Under kommande tre år ämnar Google betala en miljard dollar för redaktionellt material av nyhetsmedier till den nya tjänsten Google News Showcase, rapporterar Axios.
- Universitetet Northwestern har tagit fram en index-prototyp för att mäta prenumeranters engagemang för digitala nyheter och avser att lansera verktyget redan i år.
- 91 procent av alla 9 till 18-åringar i Norge uppger att de tar del av nyheter, oavsett plattform – enligt ny rapport från norska myndigheten Medietilsynet.
- 26 procent av USA:s vuxna befolkning får sina nyheter via Youtube, visar studier från Pew Research.