AI på redaktionen
Konstgjord intelligens spelar redan i dag en viktig roll på många redaktioner när det handlar om research, produktion och distribution av nyheter. Det visar Wan-Ifras nya rapport ”AI in the newsroom” med fallstudier från Mittmedia, Aftenposten och Dagens Naeringsliv med flera. I dessa fall om sportjournalistik, lagfarter, förtetagsgrundande, prioriteringar på ettan och artikelrekommendationer. Andra lärdomar är att journalister svårligen kan ersättas av AI, att AI inte är ofelbart och att tekniken inte är ofelbar. Danska Journalisten uppmärksammar också robotarnas intåg på redaktionerna med exempel från Nyheter24 och Mittmedia.
Digitala läsarintäkter ökar, print minskar
TU mäter läsarintäkternas utveckling hos 63 morgontidningar. Och hos dessa ökar de digitala läsar- och användarintäkterna med 14 procent under första halvåret i år, jämfört med motsvarande månader 2018. Men samtidigt som de digitala intäkterna ökar så minskar prenumerations- och lösnummerintäkterna från den tryckta tidningen. Under första halvåret var minskningen 4 procent. Sammantaget betyder det att morgonpressens läsar- och användarintäkter minskar med 2 procent. Statistiken bygger på uppgifter från fyra jämförbara storstadstidningar och 59 landsortstidningar. På TU:s sajt finns medlemsexklusiv data och fördjupad analys (inloggning krävs).
Amerikaner oroar sig för sociala nätverks effekt på nyheterna
62 procent av amerikanerna anser att de sociala nätverken har för stort inflytande på nyheterna, enligt en ny studie från institutet Pew Research. Studien visar också att 55 procent av de vuxna, som deltog i studien, tar del av nyheter via de sociala nätverken. Och att Facebook är det vanligast förekommande och Youtube näst vanligast.
Hur går den svenska mediemarknaden?
Hur utvecklas annonsintäkterna och lönsamheten? Och vilka är de avgörande trenderna och strukturella förändringarna? Den 23 oktober presenterar Jonas Ohlsson, Nordicom, årets rapport Medieekonomi från Myndigheten för press, radio och tv. Seminariet är ett samarrangemang mellan Myndigheten för press, radio och tv, Kantar Sifo och TU.
PwC spår utvecklingen till 2023
Prognosen från konsultbolaget PwC är att medie- och underhållningsbranscherna kommer att växa med 3,3 procent årligen under perioden 2019-23. Men det inte tillväxt för alla. Dagspress spås minska, liksom tidskrifter, böcker och radio. Den 25 sidor tjocka rapporten finns att läsa via Kampanje.
Strategier för rätt medieinvesteringar
En växande andel marknadsansvariga, 68 procent, anser att det är viktigt att balansera de kortsiktiga försäljningsmålen med långsiktiga varumärkesmål, visar den nya globala rapporten Getting Media Right från Kantar. Rapporten sätter ljus på frågan om att mäta marknadsinvesteringar på rätt sätt, hitta balans mellan kanal, frekvens, nyckeltal, målens tidslängd, etc.
Nyheter i korthet
- Så började amerikanska Greely Tribune tjäna mer pengar på mat- och restaurangmaterialet, Better News går igenom strategin.
- McKinsey har släppt en ny rapport om digitala konsumenttrender i Kina.
- Bonnier skaffar prenumeranter via titelöverskridande samarbete, skriver Dagens Media.
- Nya Orvesto-rapporten, 2019:2, med räckviddssiffror är presenterad av Kantar Sifo.
- Stark inledning av hösten för medieinvesteringarna, enligt Mediebyråbarometern.
- VK Media satsar på bredband, rapporterar Journalisten.
- NTM förvärvar Norran och Piteå-Tidningen, skriver Norrköpings Tidningar.
- Konjunkturinstitutet dödförklarar högkonjunkturen.
- Stampen tar över Alingsås Tidning, rapporterar Göteborgs-Posten.
- OECD öppnar för nationella digitala skatter, uppger Guardian och länkar till OECD:s rapport.
- Axel Springer bygger om – satsar på Bild och Welt, rapporterar Neue Zürcher Zeitung.
- Storytel överträffar sina prognoser för kvartalet och Bookbeat har explosiv tillväxt, skriver Di Digital.
- Vintern 2018 handlade var tredje samtal till Mittmedias kundcenter om någon sorts inloggningsproblem. Katarina Ellemark bloggar om hur man löste problemet, skapandet av bank-id som inlogg och om effekten.
- 48 000 sidvisningar eller en prenumerant, Nieman Lab grottar i centrala mättal.
- Stavanger Aftenblad kampanjar för kommentarer i syfte att sänka churnen, bloggar Siri Holstad Johannessen och Tor Anders Voldsund hos Inma.
- Amerikanska Institute for Nonprofit News har presenterat en fallstudie som testat strategier och verktyg för att erhålla donationer för journalistisk verksamhet.