Nyhetsmedier förstärker annonseffekt

Annonsering i nyhetsmedier påverkar konsumenternas beteende i nyckelskeden av köpprocessen, enligt en ny studie av multimediekampanjer från brittiska Newsworks rapporterar Warc. Annonseringen ger annonsören ökad kraft för att skapa en varumärkesberättelse via stärkt varumärkeskännedom, driva köpintention, fördjupa kundlojaliteten och ge word-of-mouth en extra knuff. Analysen bygger på 2 946 personers reaktioner på 14 multimediekampanjer. Och ett resultat var att den genomsnittliga kampanjkännedomen var 46 procent, men att den ökade till 54 procent bland läsare av nyhetsmedier.

Nytt mått gav ökat engagemang

Tyska mediehuset DuMont har borrat djupt i frågan om vad deras mest lojala läsare är intresserade av i syfte att vässa husets prenumerationsaffär, skriver David Maas på Ijnet. Som ett led i arbetet skapade DuMont koncepten prioriterad och lojala besökare. De förstnämnda är användare som besöker nyhetssajterna minst fem gånger per månad, varav minst en gång inom spridningsområdet. De senare besöker sajterna 20 gånger per månad. Utifrån ny publikdata har man skapat mer välriktade nyhetsbrev och relevant material i sociala nätverk. Och antalet prioriterade besökare? Ökat med 15 procent senaste året.

Sju drivkrafter för att betala för nyheter

Nyhetsintresse, förtroende, god ekonomi, betalningsvana, frihetlig värdegrund, nyfikenhet och digital mognad. Så kan kanske Kantar Sifos kartläggning av sju drivkrafter som påverkar betalningsviljan på nyhetssajter sammanfattas. Kantars Morgan Sandström berättar mer om faktorerna i Dagens Media.

Bästa tipsen för vässade nyhetsbrev

Skriv personligt och med rätt tonträff, analysera din publikdata noga och dra nytta av den samt länka generöst. Det är tre av Medill Local News Initiatives tio bästa tips för att göra mediers nyhetsbrev än mer effektiva. Tipsen grundar sig på praktisk erfarenhet och data från universitetet Northwestern.

Vertikaler på egna betalben

I Sverige har vi sett nya produkter som Bandypuls och Affärsliv24. Och trenden med vertikaler, då gärna betal-vertikaler, verkar öka. Danska Medietrends belyser medier som paketerar om och säljer redaktionellt material som politiska analyser, klimatjournalistik och hälsa i USA, Danmark och Tyskland. Även Atlantics The Idea tittar på möjligheterna.

Effekter i övergången till digitalt

Vad händer med lästiden och följer läsarna med när en tidigare tryckt tidskrift blir helt digital? Enligt ny forskning finns en risk att lästiden minskar markant och att en stor del av printpubliken faller bort. Studien presenteras i Journalism Practice av Neil Thurman och Richard Fletcher, vilka grundar studien på kvantitativ publikdata. Och enligt den minskade lästiden med 72 procent i det aktuella fallet NME. Minskningen ligger i linje med vad The Independent upplevde när den blev heldigital något år tidigare, vilket forskarna också studerat. Studien behandlar primärt lästid och berör endast kort andra effekter.

Nyheter i korthet

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.