Marknadsanalys av danska betalstrategier
Danska Infomedia har gjort en marknadsanalys av hur landets medier arbetar med digitala betalningslösningar. Sammantaget har 85 danska utgivare med 182 digitala titlar någon form av betaltjänst i dag. Och 87 procent av dagstidningarna jobbar med en digital betalstrategi. I genomsnitt ligger prenumerationspriset för en dansk rikstidning på 243 DKR i månaden, medan de regionala och lokala tidningarna är billigare. Vanligaste betalningsmodellen är abonnemang – och som en mycket avlägsen tvåa kommer donation och medlemskap.
Poddar öppnar för fler intäktskällor för nyhetsmedier
Nyhetspoddarna har under senare år slagit igenom brett både i Sverige och utomlands. Som en följd av de växande lyssnarskarorna (i Sverige lyssnar 55 procent av internetanvändarna på poddar – 9 procent gör det dagligen) satsar nu allt fler på dagliga nyhetspoddar, visar rapporten ”News podcasts and the opportunities for publishers” från medieinstitutet Reuters i Oxford. Reuters belyser utvecklingen i en handfull länder, inklusive Sverige, för förekomst, format och affärsmöjligheter. I länder som USA, Storbritannien och Australien investerar annonsörerna redan betydande belopp i nyhetspoddar. Medan omfattningen inte är lika stor i Sverige och Frankrike, men det finns positiva tillväxtsignaler.
Stärkt affär med hjälp av data i fokus på TU:s analysdag
Missa inte TU:s analys- och annonsdag den 30 januari 2020 i Stockholm. Dagen riktar sig till alla som är intresserade av annons- och användardata, redaktionell och teknisk utveckling, kommersiell analys och medieaffären. Fokus är satt på hur analys och data kan stärka och utveckla den publicistiska affären. Medverkar gör Josefin Lundh, Engagement Manager Aftonbladet, Magnus Anshelm, vd Mediamätning i Skandinavien MMS, Unn Edberg, vd och chefredaktör tidningen Vi, Pernilla Jonsson, Head of Consumer Lab på Ericsson, och Morgan Andersson, Chief Operation Officer Gota Media.
Schibsted Future Report 2020 nu släppt
Hemleverans av trycka tidningar är en affärsmöjlighet för produkter som paket- och frukostdistribution, skriver Morten Gamre i färska Schibsted Future Report 2020. Gamres artikel tar sikte på hur Schibsted utvecklat distributionen i Norge de senaste åren och hur produkten kan fortsätta att utvecklas med hjälp av sakernas internet och e-handel. Dessutom pekar framtidsforskaren Amy Webb i rapporten på offentlig data som en guldgruva för nordiska medier – medan Karin Pettersson, Aftonbladet, skriver om fem lärdomar för journalistiken i en konfliktfylld tid.
Representativitet ökar chans för lönsamhet
En bättre representativitet av kvinnor och unga i nyheterna tenderar enligt en ny studie från norska Amedia att korrelera med en större läsarandel bland dessa grupper. Studien visar vidare att de som läser mycket också har en minskad risk för avhopp. Amedias slutsats är att det har betydelse vem som intervjuas och syns i rapporteringen. Därför har koncernen satt större fokus på läsning och engagemang än försäljning, sammanfattar Wan-Ifras World News Publishing. Wan-Ifra uppmärksammar också hur Dagens Nyheter ställt om för att öka sina digitala läsarintäkter – intervju med Martin Jönsson.
Öka publiken på 45 minuter
Condé Nast har skapat en tillväxtmetod för att locka tillfälliga sajtbesökare att bli lojala följare. Metoden eller modellen bygger på att ställa ett antal frågor och organisera svaren på ett förutbestämt sätt. Det handlar om vem besökaren är, vilket innehåll som lockat, enhetsval och liknande. Branschsajten Journalism sammanfattar modellen och testar den i en gruppövning. På tal om tillväxt så pekar projektet News Revenue Hub inom Google News Initiative Audience Lab i en färsk rapport på lojalitet, användarupplevelse, SEO, nyhetsbrev och organisationsstruktur som fem centrala utvecklingsområden för användartillväxt.
Sista ”TU Marknad och insikt” för i år
Det här är årets sista utskick av ”TU Marknad och insikt”. Nyhetsbrevet är tillbaka igen i januari 2020. Tills dess – god jul och gott nytt år!
Nyheter i korthet
- PwC har presenterat rapporten ”AI predictions 2020”.
- Hur ser mobilvanorna ut i USA och vad händer med 5G? Ny rapport från Deloitte Insights.
- Var tredje svensk funderar på att skaffa sig Disney+, enligt en ny rapport från Audience Project. Och det är Netflix de överväger att släppa.
- Amedia lanserar nyhetssajten Nidaros i Trondheim, redaktionen omfattar tolv personer, rapporterar Kampanje.
- Under 2019 har de digitala intäkterna på Norstedts Förlagsgrupp ökat med totalt 43 procent, skriver SvB.
- Dagens Nyheter har släppt nya kunskapsappen DN Snille för sina prenumeranter, skriver tidningen.
- Apple News startar dagligt nyhetsbrev i USA, uppger 9 to 5 Mac.
- Hur jobbar tyska medier med Whatsapp? Det har forskare vid tekniska universitet i Dortmund skrivit om i Digital Journalism.
- Analog marknadsföring i en digital tid, JWT Intelligence benar i frågan.
- E-handel – en ny möjlighet till intäkt för medier, What’s New in Publishing analyserar.
- Vad kan mediehus tjäna pengar på vid sidan om nyheter? Digital Content Next resonerar.
- Amerikanska magasinsorganisationen MPA har sammanställt en rapport om mediets publiktillväxt och engagerande egenskaper – och delar finns hos PubEx.
- Ökar digitala prenumerationerna med Subscribe with Google? För mexikanska Reforma innebar det en ökning.
- Så byggde framgångsrika journalistik-entreprenörer sin affär, Nieman Reports berättar.
- Vissa hashtaggar riskerar nyhetens trovärdighet, skriver International Journalists’ network.
- Shutterstock spanar på nästa års hetaste färger i ”Color trends 2020”.