2019 års viktigaste medietrender

Nu i december är det trängre mellan framtidsspaningarna än i en sillkonserv. En i trängseln är mediebyrån Mindshares spaning “Trends 2019“, vilken handlar om medieval och varumärken. En annan aktör är Trend Watching som lägger krutet på fem konsumenttrender i “5 Trends for 2019”, medan brittiska Kantar siar om mediemarknadens utveckling, avancerad analys och röststyrning. Samma spår följer danska Medietrends i sin prognos för de åtta trender som spås prägla medieåret 2019. Amerikanska Local Media Associations spanar i sin tur om utvecklingen för nischvertikaler inom lokaljournalistik. Deloitte Insights har också släppt sin årliga “TMT Predictions”. Sist ut, men kanske också mest efterlängtad, är Nieman Labs “Predictions for Journalism 2019”.

Allt du måste veta om annonsteknik

Hur ser förhållandet mellan mediehus och annonsörer ut? Hur fungerar den digitala annonstekniken? Och vad behöver mediehusets olika delar kunna inom fältet? Det är några av grundfrågorna för Tow Center for Digital Journalisms nya rapport “Guide to Advertising Technic”. Rapporten belyser bland annat hur dagens annonsteknologi främjar en viss typ av läsarengagemang och på vilka sätt tekniken kan inverka på omkringliggande verksamhet.

Ny studie om betalning online

Möjligheten att få ta del av ett obegränsat antal nyheter är en av de upplevda fördelarna med att betala för nyheter online. Det visar en ny studie från brittiska Twype, som bland annat förser medier med digitala editionstjänster. Studien visar också att anledningen till att många börjar betala för digitala nyheter är att de inte kan få ta del av de aktuella nyheterna i önskat format annars. Journalism.co.uk sammanfattar rapporten.

Print i digital tid

Medieutvecklingen är digital, men print kommer att vara med under överskådlig tid. Och för att göra det måste den fortsätta att utvecklas och anpassa sig. Det är slutsatsen i Jayant Srirams färska rapport, som Reutersfellow, “The Role of Print in a Digital World”. Det handlar enligt Sriram om att tänka bortom formatet, fördjupa tanken på vad varumärket står för, trycka på styrkor som opinion, analys, infografik och djuplodande berättande.

MMS firade 25 år med rapportfest

MMS, som mäter och analyserar tv och rörlig bild, firade nyligen sina första 25 år. Och under födelsedagsfesten presenterade Frédéric Vaulpré, Eurodata TV, globala trender inom tv-tittande, medan andra talare satte ljuset på olika former av mätteknik och metodik. Presentationerna finns att läsa via MMS.

Går heldigitala nyhetstjänster runt?

Annonsmodellen fortsätter att spela en avgörande roll för helt digitala nyhetssajter samtidigt som intresset för läsarfinansiering ökar. Det är en av lärdomarna i nya Reutersrapporten om utvecklingen för heldigitala nyhetsmedier i Europa. Andra lärdomar är att dagens heldigitala tjänster är väletablerade på marknaden och att utvecklingen bland dessa går mot kvalitetsjournalistik.

Effektivare registrering och betalfunktioner

Läsarintäkterna är och förblir viktiga för mediehusen. Därför är en smidig och enkel betalfunktion av nöden. American Press Institute presenterade nyligen en verktygslåda för en vässad läsaraffär. I den lådan finns en lång rad praktiska tips på utformning och vad man som utgivare bör tänka på vid utformningen av registrerings- och betalfunktioner.

Allt ljus på data under analysdag

Den 31 januari 2019 anordnar TU sin årliga annons- och analysdag på Helio Hötorget i Stockholm. Halvdagen är öppen för alla som är intresserade av annons- och användardata, redaktionell utveckling, kommersiell analys och medieaffären. Under eftermiddagen lyfter vi fram exempel på hur analys och data kan stärka och utveckla medieaffären i vardagen.

Svenska medier dominerar digital textmarknad

På video- och tv-sidan domineras den svenska digitalmarknaden av utländska aktörer som Netflix och HBO. På text- och nyhetssidan ser det annorlunda ut, enligt analysbolaget Mediavision. Enligt deras siffror betalar 27 procent av landets hushåll för olika former av digitala texter. Under tredje kvartalet i år uppgick Aftonbladets marknadsandel till 27 procent av den samlade digitala prenumerationsmarknaden inom textdominerande tjänster. Dagens Nyheters andel uppges till 17 procent och Readlys till 16 procent. Resterande 40 procent delas mellan övriga aktörer på marknaden.

Nyheter i korthet



 

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.