Bästa nycklarna till effektivt pren-erbjudande
Hur presenterar mediehusen sina prenumerationserbjudanden mest effektivt till läsarna? Gwen Vargo, chef för läsarintäkter på American Press Institute, har gått igenom ett stort antal prenumerationssidor på jakt efter den vassaste lösningen. Hennes slutsats och råd är att välja ett enkelt och trovärdigt språk, matcha valmöjligheter till skilda kundbehov, användarvänlig layout och göra det dunderenkelt att hitta fram till bästa alternativet för just den kunden. Vargo bjuder på många exempel. Läs mer >>
Besöksfrekvensen avgörande för digitala affären
Konsumenternas medievanor är avgörande för mediehusens möjligheterna att behålla dem som digitala abonnenter. En ny studie från Northwestern University visar att hur ofta läsarna tar del av lokala nyheter är den enskilt bästa indikatorn på om läsarna ska stanna kvar som digital prenumerant – avgjort mer talande än antalet lästa nyheter eller lästid. Ett sätt att underlätta vanan är att jobba med personaliserade nyhetsbrev. Det är till exempel inte alls säkert att den som läser mycket och långt är mer sannolik att behålla sin prenumeration än den som skummar. På tal om prenumerationer tar Digiday en titt på hur The Telegraph framgångsrikt laborerar med registrerade användare och prenumeranter. Dessutom ställer New Yorks The Intelligencer frågan om prenumerationsintäkter är vägen till framgång för alla nyhetsmedier. Läs mer >>
Tidningar fångar uppmärksamhet
Det är tidningar, tidskrifter och bio som fångar konsumenternas uppmärksamhet allra starkast, visar en ny rapport från Bournemouths universitet, PHD Media och Magnetic. Studien ligger också till grund för den nya kampanj de brittiska magasinens marknadsföringsorgan Magnetic lanserade i förra veckan. Kampanjen fokuserar, med stöd av studien, på att visa att konsumenterna ägnar innehållet i tidningar och tidskrifter avgjort mer koncentrerat intresse än andra medier som kommersiell radio och sociala medier, rapporterar bland annat Marketing Week. Läs mer >>
Nyheter oftast via tidningar och sajter
25 till 34-åringar upplever reklam som mer störande än andra. Och tidningar och nyhetssajter är det vanligaste sättet att ta del av nyheter i nästan alla generationer. Enbart bland de yngsta är sociala medier störst, visar den senaste medievanerapporten Orvesto Konsument 2018:3.
Martech växer sig allt starkare
En ny enkätrapport från data- och marknadsföringsorganisationen Swedma visar att de digitala lösningar som stödjer marknadskommunikationen, så kallad martech, ökar i betydelse. Tekniken ger mängder av data, men målet för de flesta är att med teknikens hjälp vaska fram den data som det går att agera utifrån. Fler än åtta av tio marknadsförare uppger att de med stöd av ny data förändrat sitt arbetssätt. Rapporten finns att beställa via Swedmas sajt. Läs mer >>
Hushållens lägger mer pengar på medier
I fjol lade svenska hushåll i genomsnitt 449 kr per månad på medieabonnemang, enligt en ny analys från Mediavision. 82 av dessa kronor gick till olika former av textabonnemang, medan 74 kr gick till ljud, 98 kr till strömmade tjänster inom rörlig bild och 195 kr till digital betal-tv. Största ökningen skedde bland de strömmade bildtjänsterna. Läs mer >>
Striden om tv-tittarna hårdnar
Räckvidden för tv minskade i samtliga åldrar under 2018 ner till 58 procent. Men samtidigt ökade tittarna sitt bruk av playtjänster för titta när de själva önskar. Det visar MMS-rapporten ”Tv-året 2018”. Den visar dessutom att svenskarna lägger allt mer tid på online-video. Läs mer >>
Nyheter i korthet
- Bonnier News köper tillsammans med Amedia Mittmedia, rapporterar Dagens industri och Kampanje samt skriver Mittmedia i ett pressmeddelande.
- Hur räknar medierna egentligen på sina intäkter? Unn Edberg, vd Vi Media, bloggar hos Resumé om TU:s analysdag.
- Direktpress startar ett tiotal nya titlar, rapporterar Medievärlden.
- Så gör Expressen när de skapar intäkter genom att fokusera på personer över 55 år, Josefina Rickardt bloggar hos Inma.
- Foundation Funding and the Boundaries of Journalism, ny artikel i vetenskapliga tidskriften Journalism om finansiering via filantropi och sammanfattning av Nieman Reports.
- Så ser annonstekniken på desinformation och så kan det skada medieaffären, enligt artikeln ”Fake News, Real Money” i tidskriften Digital Journalism.
- Spotify satsar tungt på poddar genom uppköp, Nieman Lab analyserar.
- Många inom detaljhandeln funderar på att flytta annonspengar från Google till Amazon visar ny studie från Nanigans.
- Danska Børsen lanserar nischkanal – Børsen Pro.
- Konstruktiv lokaljournalistik framgångsformel för nyhetssajten Hull Is This, uppger Journalism.co.uk.
- Robortreportern tar rejäla kliv framåt, New York Times skriver spanar om utvecklingen.
- Tio viktigaste UX-trenderna 2019, enligt The Drum.
- Seattle Times reportrar driver prenumeration, noterar Digiday.