Åtta utmaningar för medier 2021

En omdefiniering av relationen till konsumenterna, nytänkande vad gäller näringslivets roll i samhället samt stärkta förutsättningar för kompetensutveckling och fortbildning bland medarbetarna är tre av de åtta nyckelstrategier som teknik- och mediebolag behöver intressera sig för detta år. Och det för att fortsätta vara konkurrenskraftiga, spår konsultbolaget Deloitte, utifrån sin rapport Media & Entertainment Outlook 2021. Alla åtta frågor samlas i Eight critical issues for TMT companies to address in 2021.

Facebook klipper nyheter i Australien

I torsdags vaknade Australien upp till ett Facebook utan nyheter. Det efter att det sociala nätverket beslutat sig för att stoppa delning av nyheter på plattformen inför den nya lag som landets representanthus antagit. Lagen går ut på att bolag som Facebook måste börja förhandla med nyhetsmedier om ersättning för att få dela nyhetslänkar, rapporterar Sydney Morning Herald. Emily Bell, Tow Center for Digital Journalism, kritiserar beslutet i Guardian och ser det som en tydlig signal från Facebook till lagstiftare världen över. TU:s tf vd Thomas Mattsson är även han kritisk och säger till TT att ”ett internet utan nyheter är ett sämre internet”. Joshua Benton och Nieman Lab har i sin tur bett Chartable att titta på hur trafiken förändrats efter beslutet. Samtidigt som både techreportern Laucrence Dodds, i The Age, och Damien Cave, New York Times korrespondent i Australien, skriver att frågan sätter Facebooks styrka i blixtbelysning. Columbia Journalism Review pekar i sin analys på skillnaderna mellan hur Google och Facebook agerar i denna fråga.

Så når du generation Z

Hur närmar man sig bäst de 1,5 miljoner unga svenskar som utgör generation Z? Även om dessa ungdomar är den minst homogena ålderskullen någonsin – med en mängd olika tolkningar på livsstil och identifiering – går det att få ett första grepp genom att studera deras mer grundläggande värderingar. Enligt en ny rapport från Kantar utmärkts gruppen av att vara inkluderande med stort socialt patos och pragmatiska med en nykter syn på verkligheten. Och det samtidigt som de är förändringsagenter, vilka aktivt agerar för att skapa förändring. Gen Z är dessutom intresserade av att hålla sig uppdaterade om nyheter, helst via sociala nätverk, både när det gäller samhälle och shopping. Hela rapporten presenteras av Kantar i en video.

Ny handbok på gång från Google

Mediehusen måste skapa än djupare relationer till de läsare som ger ett långsiktigt värde, säger Arun Venkataraman på Google News Initiative, USA, i en intervju med Wan-Ifra om Googles nya Digital Growth Program. Initiativet riktar sig till små och medelstora medier som nyligen börjat att ta betalt för sitt innehåll eller står i begrepp att göra det. Målet är att arbeta fram en ny handbok och några interaktiva övningar i att strukturera och hitta insikter i den egna datamängden.

Traditionella medieformer mer lärorika

Ny svensk studie visar att människor lär sig mer om aktuella samhällsfrågor när de tar del av nyhetsmedier i deras traditionella format än när de följer dessa via dator eller mobil, skriver medieforskaren Jesper Strömbäck i Borås Tidning. Hela den nya studien – där man undersökt användningen av samma nyhetsmedier men i olika kanaler – finns att läsa i International Journal of Communication.

Öppna webben het igen

Under de senaste åren har appar stått i centrum för utvecklingen. Nu har det vänt, skriver Axios Media, och pekar på att mediehus, investerare och techchefer tittar intresserat på den öppna webben igen. Ett par tecken på trenden som Axios nämner är WordPress köp av analystjänsten Parsely och Washington Posts nya annonsverktyg Zeus. Det senare är tänkt att stödja medier och annonsörer att konkurrera om medieinvesteringarna med it-bolag som Google och Facebook.

EU:s videomarknad rusar

De senaste tio åren har marknaden för video-on-demand ökat dramatiskt inom EU och låg i fjol på strax under 12 miljarder euro. Tillväxten drivs, enligt den aktuella rapporten Trends in the VOD Market in EU 28 från European Audiovisual Observatory, i första hand på av prenumerations- eller svod-intäkter. Den här trenden syns också i den nya Orvesto Konsument 2020:3-rapporten där andelen dagliga tittare på gratis playtjänster ökat från 25 till 30 procent, jämfört med motsvarande period 2019. Tittandet på betaltjänster har också ökat och det från 26 till 36 procent.

Böcker säljer som aldrig förr

Pandemiåret 2020 var ett starkt år med en försäljningstillväxt på strax under 9 procent för bokbranschen, visar ny statistik från Förläggareföreningen och BokhandlareföreningenDrivkraften i tillväxten finns i det digitala segmentet där de strömmade ljudböckerna fortsatte att växa – denna gång med 44 procent i volym och 25 procent i kronor. Totalt sett såldes 63 miljoner böcker till ett pris av 4,8 miljarder kronor under förra året.

Drag i bookazine-treden i USA

Bookazines, ett mellanting mellan magasin och bok, är inget nytt koncept på marknaden. Men under coronapandemin har den här produktgruppen kommit att bli något av en framgångsfaktor för tidskriftsbranschen. Förlaget Meredith ökade sin bookazine-försäljning förra året, medan Bauer-förlaget fördubblade sin utgivning till 60 titlar. I år avser Bauer att ge ut fler än 100 titlar. Några av skälen till framgångarna är det stora behovet av förströelse under pandemin, en förhållandevis låg produktionskostnad, ett högre försäljningspris och ett begränsat beroende av annonsintäkter, rapporterar CNN Business.

Glom inte … att nominera till Årets dagstidning

I fjol prisades Borås Tidning som Årets redaktion. Vilka titlar ska hyllas den 25 mars när Årets dagstidning sänds från Norrköpings Tidningar? Skicka in dina bidrag senast den 1 mars.

Kakkross kan bli godis för Google

Tredjepartskakor är som bekant på väg bort och Google avser att fasa ut dessa under nästa år. Samtidigt som vissa hävdar att utfasningen stärker det digitala integritetsskyddet finns det de som menar att förändringen kommer att göra marknaden än mer beroende av Google, skriver Wired. Därför har de brittiska konkurrensmyndigheterna nu inlett en utredning om beslutet kan leda till att annonsinvesteringarna koncentreras än mer till Googles ekosystem och det på bekostnad av konkurrenterna.

Nyheter och annat i korthet