9 strategier för fler betalande kunder

När läsaraffären växer i betydelse kommer nya krav på mätbarhet, inte minst graden av betalningsvilja. Därför har American Press Institute och Associated Press-NORC genomfört en serie studier av vad som gör att läsare tecknar en prenumeration. Ett resultat av studierna är en karta med nio typiska vägar för olika grupper att gå från gratisläsning till betalande kund. Dessa typvägar är baserade på de motiv och villkor, som sammantaget, leder till köp. Bland dessa finns snitslade banor för ”Sakletare”, ”Digitala konverterare” och ”Kupongklippare”. Läs mer >>

Ny rapport om nyhetsekonomi

Nu i veckan kommer TU att presentera en ny ekonomisk rapport om morgonpressens intäkter 2017. Rapporten analyserar både intäkterna från annonsmarknaden och de från läsare samt användare. Analysen “Nyhetsekonomi” skickas ut via mejl exklusivt till TU:s medlemmar och kommer dessutom vara möjlig att ladda ned från TU.se:s medlemssidor.

Svenskarna litar allt mer på dagspress

Ju större tilltro medborgarna i ett land har till etablerade medier, som press, radio och tv, desto större tenderar också pressfriheten att vara. Det visar den nya rapporten “Trust in Media 2018” från EBU. Rapporten visar vidare att Sverige är ett av de europeiska länder där störst andel av befolkningen litar på pressen och där pressens trovärdighet ökat signifikant de senaste fem åren. Rapporten bygger på 1 000 intervjuer i de 33 olika studerade länderna. Läs mer >>

Facebooks användartillväxt stannar av i USA

En majoritet i USA använder Facebook och Youtube. Men unga vuxna vänder sig helst till Instagram och Snapchat, visar årets upplaga av rapporten “Social Media Use” från forskningsinstitutet Pew. Rapporten visar också att Facebook inte växer på samma sätt som tidigare. Läs mer >>

5 nycklar till WSJ:s digitala framgång

Tillhörighet är trumf, varumärket signalerar, data säljer, försäljning är mer huvud än mage och avhoppen måste stoppas. Det är de fem framgångsnycklar Suzi Watford på Wall Street Journal nämner i sin bloggpost hos Inma, i vilken hon berättar om hur tidningen lyckats öka antalet betalande prenumeranter de senaste tre åren. Och kanske viktigast av allt. Det är under första veckan som ny kund som riskerna för avhoppsbeslut är som störst. Läs mer >> Och Nieman Lab går också på djupet i WSJ:s nya betallösning. Läs mer >>

Effektivare mediestrategier för ”nya” Facebook

Facebook genomförde nyligen en rad ändringar som påverkar vad som syns i användarnas flöden. Men vad betyder ändringarna för de medier som använder plattformen som distributionskanal? Det är ämnet för Wan-Ifras nya rapport ”Reality check – makning money with Facebook”. Den sätter ljus på vad som förändrats, vilka effekter de får för medier och vad man som utgivare kan göra. Rapporten är gratis för Wan-Ifras medlemmar, men det finns en sammanfattning på deras sajt. Läs mer >>

10 tidningar som gör det rätt

Varje år sammanställer amerikanska branschsajten Editor & Publisher en lista över de tio tidningar som de tycker gör sätt saker och tänker nytt. Det är små tidningar som Alexander City Outlook med en upplaga på ca 3 000 ex och stora som Houston Chronicle. En av de stora är Newsday som bland annat uppmärksammas för sitt arbete med att minska avhoppen och öka merförsäljningen. Läs mer >>

Varumärken kan öka sin trovärdighet via nyhetsmedier

Ett sätt för varumärken att förnya sin image och stärka sin trovärdighet är att annonsera i nyhetsmedier. Och det genom att så att säga låna trovärdighet av sin kanal. Newsmedia Works i Australien lyfter fram exemplet bank och finans och vad de kan vinna på att annonsera i medier som deras tilltänka kunder har störst förtroende för. Läs mer >>  Och hos Inma bloggar Jessie Sampson, på brittiska Newsworks, om det snarlika ämnet att annonser når högre effekt i redaktionella miljöer. Läs mer >>

Viktigaste tipsen om epost från Quartz

Nyhetsbreven har klivit fram som ett av de viktigaste sätten att få fram till nya prenumerationer. Hos Really Good Emails tipsar Quartz om hur de jobbar med epost, redaktionella processer och segmentering. Läs mer >> Dessutom tipsade Mediashift nyligen om bra sätt att mäta nyhetsbrevens effektivitet. Läs mer >>

I korthet

Frukostmöte: “Nio faktorer för nöjdare annonsörer”, Kombinat Sälj och Media med tjänsten Voice of Customer, bjuder in TU:s medlemmar till frukostmöte den 3 maj 2018.

Unga gillar att läsa sina nyheter, enligt årets upplaga av Ungdomsbarometern rapporterar Resumé.

Stora annonsörer fortsätter med programmatisk handel, visar ny rapport från World Federation of Advertisers.

I kommande norska räckviddsmätningar från Kantar Media ska siffrorna från telefonintervjuerna relateras till trafikdata, rapporterar Medier24.

Vinnaren tar allt på Youtube, enligt ny artikel i Convergence: The International Journal of New Media Technologies.

Danska mediehuset Berlingske lägger fast ny digital strategi, skriver Berlingske.

Franska medier talar om gemensamt inlogg, rapporterar Digiday.

Understanding the Promise and Limits of Automated Fact-Checking, heter en ny kortrapport från Reuters Institute for the Study of Journalism.

Krånglar annonserna i nya Chrome? Ny Teknik och Digital Content Next tipsar om hur du fixar problemen.

Fler finländare läser papperstidning än tidning på nätet, skriver Svenska Yle.

Facebook säger sig vilja stödja lokala nyheter, uppger Nieman Lab.

Åldern påverkar våra medievanor, ny rapport från handelshögskolan BI i Bergen.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.