Ny studie: Etablerade medier levererar högre ROI än online

Enligt en ny rapport från brittiska Ebiquity så genererar tv, radio och print generellt högst avkastning på investerat annonskapital. Studien visar också att effekten hos tidningar och tidskrifter ofta undervärderas av annonsörer och byråer. Rapporten ”Re-evaluationg Media” är utförd på uppdrag av Radiocenter UK. Läs rapporten >> Eller News Media Works sammanfattning >>

Medietiden ökar med 19 minuter

Förra året ägnade Sveriges befolkning (9-79 år) fem timmar och 59 minuter åt medier en genomsnittlig dag, vilket är en ökning med 19 minuter jämfört med 2016. Det visar de första resultaten från den senaste upplagan av Mediebarometern från Nordicom vid Göteborgs universitet. Läs mer >>

Börjar batteriet ta slut för mobilen?

I år börjar nedgången för den smarta mobilen. Det är en av de 235 trender och strömningar framtidsspanaren Amy Webb, professor New York University, ser i den färska rapporten ”Tech Trends Report” från The Future Today Institute. Den smarta mobilen kommer att ersättas av röststyrda och än mer bärbara enheter. De nya enheterna spås förändra sätten vi tar till oss bild, ljud och text vida mer påtagligt än vad mobilen gjorde. Läs rapporten >>  Eller läs Ekots intervju med Amy Webb >>

Tips för färre avhopp bland prenumeranter

Inma har i ett par aktuella bloggposter uppmärksammat den digitala prenumerationsaffären. I den första postningen delar bl a Amedia och Dagen Nyheter med sig av en rad tips i processen mot ökad digital läsaraffär, som att sätta läsaren först och anpassa produkten till läsarens behov. Läs mer >> I det andra inlägget berättar Schibsted mer om hur det jobbar med indikatorer för att minska avhoppen. Läs mer >>

Morgonpressens digitala läsarintäkter ökar

Förra året ökade morgontidningarnas digitala läsarintäkter drygt 13 procent. Allra störst var ökningen för de stora landsortstidningarna med en upplaga över 30 000 exemplar. Deras digitala läsarintäkter mer än fördubblades 2017, relativt föregående år. Den ny statistiken finns sammanfattad på TU:s sajt. Läs mer >> För TU:s medlemmar finns dessutom hela rapporten att läsa. Ladda ner >>

3 faktorer som gör att digital annonsering tappar i värde

Misstänksamhet gällande digitala annonsers effektivitet, omfattande fejktrafik och bekymmer rörande avkastningen på digitala annonsinvesteringar. Det är tre problematiska faktorer för digital annonsering vilka professorn i medieekonomi Robert G Picard belyser på bloggen The Media Business. Och det är frågor som de aktuella aktörerna måste besvara om de digitala kanalerna ska fortsätta att vara giltiga. Inte minst nämner han att den digitala annonseringens ROI för många annonsörer endast är en tredjedel av deras avkastning på tv-investeringarna. Läs mer >>

Google avser ranka vissa nyheter högre för prenumeranter

Google planerar att prioritera om sökresultatens nyhetsprioritering, rapporterar Bloomberg Technology. Sajten uppger vidare att Google funderar på att ranka nyheterna från den tidning eller sajt Googleanvändaren prenumererar på högre än andra. Bolaget avser också att dela med sig av data om sannolikheten för nytt abonnemang. Mer information väntas den 20 mars. Läs mer >>

En aktuell kvartett rapporter

Medieinstitutet Tow Center for Digital Journalism har i veckan presenterat två rapporter: ”Sourcing innovation from ’rural journalism lab’” och ”Walking in another’s virtual shoes: Do 360-degree video news stories generate empathy in viewers?”. Dessutom har AP Insights släppt e-boken ”What’s the role of journalists in an era of algorithms?” medan den norska handelshögskolan BI lagt fram ”Digitalisering av lokal mediebruk”.

I korthet

Twitter tester algoritmstyrda tidslinjer med nyheter, rapporterar Buzzfeed.

Helsingin Sanomat marknadsför sig framgångsrikt till unga.

Frukostmöte 3 maj: Nio faktorer för nöjdare annonsörer.

Frukostmöte 16 maj: Blockkedjetekniken och dess möjligheter.

Rörlig bild bidrar till tillväxt, klipp och presentationer från brittiska Thinkbox’ annonsdag.

New York Times testar att ge prenumeranter första tjing på poddar, uppger Nieman Lab.

News Media Works har kommit ut med årets första nummer av annons- och reklammarknadsmagasinet The Works, bl a om att unga litar mest på annonser i nyhetsmedier.

Så utvecklades räckvidden under helåret 2017, alla Orvesto Konsument siffror hos Kantar Sifo. Och hos TS Mediefakta hittar du alla upplagor.