Betallösningar stärker lokaltidningars annonsaffär

Norska lokalmedier har stärkt sina möjligheter för ökade annonsintäkter via nätet efter att de infört en betallösning, visar en ny studie från Oslos handelshögskola BI. Mona Solvoll vid BI har gjort en intervjubaserad studie av annonspotentialen hos digitala lokalmedier som infört betallösningar på sina sajter. Resultaten visar att vare sig besökarna eller annonsörerna försvunnit som en följd av betallösningen. De visar också att mediehusen lyckats förmå pappersläsare att bli digitala och att inloggningsfunktioner öppnat nya intressanta segmenteringsmöjligheter. Läs mer >>

Så jobbar tyska Zeit för att nå unga

Sen 2010 har tyska nyhetssajten Zeit Online inte bara erbjudit studenter lägre prenumerationspriser utan även material specialinriktat till unga. Man har också lanserat nya sajter, annonslösningar och konferenser. Och nu börjar investeringarna betala sig. Läs mer >>

Rätt känsla ökar annonseffekten upp till 40 procent

Annonsörer som kan nå konsumenterna när de har en positiv känsla eller snarare i rätt stämningsläge kan öka effekten av sin digitala annonsering med upp till 40 procent, visar Yahoos studie ”Receptivity of Emotions” rapporterar Warc. Läs mer >>

Är klassisk VOD effektivare än socialt?

Brittiska Channel 4, menar med stöd av en ny rapport, att annonsörer betalar för mycket för mindre effektiva videoklipp på sociala medier istället för att gå i mer etablerade mediekanaler. I korthet menar Channel 4 att traditionell-tv:s playtjänster är mer effektiva än t ex Youtube och Facebook. Läs mer >>

EU vill att sociala medier stoppar bedrägerier

EU har gett Facebook, Google och Twitter en månad för att presentera svar på, hur de ska säkra, att konsumenterna skyddas i tillfredsställande grad på de sociala plattformarna. Kravet kommer efter antalet konsumenter som utsatts för bedrägeriförsök på sociala medier ökat. Om inte bolagen redovisar tillfredsställande svar kan de drabbas av sanktioner. Läs mer >>

Realtidsdata ger nya möjligheter

Måla en rund bild av konsumenten, se till att använda datan så att du kan agera på rätt signaler, utveckla erbjudanden och produkter så att du kan erbjuda dessa snabbt och vid rätt tillfälle samt se till att kunna leverera via olika typer av plattformar. Det är konsultfirman McKinseys fyra grundråd för kunddata till bolag som vill utveckla möjligheterna med personalisering. Råden presenteras i  artikeln “The heartbeat of modern marketing: Data activation and personalization”. I den går författarna på djupet i frågan om hur marknadsförare kan använda realtidsdata på bästa sätt. Läs mer >>

I korthet

Etablerade medier påverkar influencers, enligt studie från Magnetic.

Lokala och regionala mediers innehåll, roll och betydelse i lokalområdet granskas i ny dansk rapport från Slots- og Kulturstyrelsen.

20 % av digitala annonspengar kan vara bortkastade, visar ny studie uppger Axios.

Nya annonsstandarder för att vässa konsumenternas upplevelse, skriver Dagens Media.

Många utgivare ser stora möjligheter i meddelandetjänsterna. Men det är få som gör fullskaliga tester, rapporterar Digiday.

Google gör om annonspolicy efter annonsörsbojkott, uppger Bloomberg.

 CNN experimenterar med meddelandetjänster, skriver Journalim.co.uk.