Nyhetsmedier vässar kampanjeffekten

Sannolikheten för att en annonskampanj leda till en större marknadsandel ökar med 42 procent om den placeras i nyhetsmedier. Och det är dubbelt så sannolikt att den i så fall leder till minskad priskänslighet. Det visar en färsk genomgång av 108 brittiska fallstudier som Newsworks gjort. Den visar också att sannolikheten för vinst, ökad kundlojalitet och kundtillväxt ökar. Läs mer >>

Publicistiken och plattformarna – en förvandling

Sociala mediers intåg på mediemarknaden har haft en större påverkan på den amerikanska journalistiken än övergången från print till digitalt. Det är en av slutsatserna i Tow Centers nya rapport The Platform Press, om hur Silicon Valley förändrat publicistiken. I rapporten skriver författarna att Twitter, Facebook med flera flyttat fram sina positioner från att främst vara distributörer till att nu i stora stycken kontrollera vad publiken ser, betalar för och vilken typ av journalistik som når fram. Läs mer >>

The Times editionsstrategi ger fler prenumeranter

I fjol ändrade The Times sin publiceringsstrategi från löpande uppdatering till tre digitala editioner per dag. Och på flera sätt har det varit ett vinnande byte för den brittiska tidningen. Enligt Digiday UK har prenumerationsförsäljningen ökat med 200 procent. Läs mer >>

Masterclass i strategi för digital omvandling

Hur utvecklar ett mediebolag strategier för att omstrukturera verksamheten till en digital omvärld? Det är en fråga som medieprofessor Lucy Küng på Reuters journalistikinstitution vid Oxfords universitet forskat om i flera år. Några av lärdomarna presenterade hon nyligen under en masterclass på konferensen DIS 2017 i Berlin. Se film >>

Skrotat spelmonopol kan stärka originaljournalistiken

Den statliga spellicensutredningen presenterade i förra veckan ett förslag om att upphäva det svenska spelmonopolet till förmån för ett licenssystem, rapporterar Medievärlden. I det föreslagna systemet skulle alla – svenska som utländska, statliga som privata – ansvarstagande spelbolag, kunna verka i ordnade former. Spelbolagen bidrar med betydande annonsintäkter till medieföretagen, vilket i sin tur bekostar kvalitetsjournalistik. Läs mer >>

Debatt: ”En renässans för ansvarstagande och transparens”

Annonsörsflykten från Youtube visar på vikten av de värden som etablerade medier står för. Det skriver Alexander Lydecker, annonsdirektör på Bonnier News, i en debattartikel hos Resumé med anledning av den aktuella diskussionen om vilket typ av innehåll annonsörernas reklam hamnar tillsammans med. Läs mer >>

Så påverkar robotarna journalistiken

AP Insights har släppt en ny rapport om hur artificiell intelligens kommer att förändra journalistiken. Den är tänkt att guida om vad AI och robotjournalistik är, hur den kan introduceras på redaktionerna och hur den kan användas rent praktiskt i det journalistiska arbetet. Läs mer >>

I korthet

5 tips för att skapa engagerande kommersiell video från the Mediabriefing.

Facebook experimenterar med nytt nyhetsflöde, rapporterar Techcrunch.

Därför läser man tidningen och nyhetsmedier i Tyskland, ny rapport från ZMG.

Mediekompaniet, Metro och Schibsted lanserar nya Veckopaketet som ersätter Svea och 08Mälardalen, skriver Medievärlden.

Wan-Ifra har släppt en ny rapport om print i en digital värld.

På Guardian Mobile Innovation Labs Mediumsida skriver Sarah Smalbach om hur man kan mäta innovation.