Ny studie: Den digitala statusen lokalt

Lokalmedier investerar brett digitalt, omstrukturerar sin verksamhet och utvecklar nya affärsmodeller, slår en ny rapport från medieinstitutet Reuters i Oxford fast. Rapporten om utvecklingen i Finland, Frankrike, Storbritannien och Tyskland visar att lokal journalistik är uppskattad och betrodd. Det samtidigt som rapportens författare noterar att övergången från tryckta kanaler till digitala inneburit utmaningar som sökandet efter nya intäktskällor och publikgrupper. Nieman Lab sammanfattar rapporten på sin sajt, medan hela rapporten finns hos Reuters. Läs mer >>

Prenumerationsaffären under debatt

I mitten av april höll medieorganisationen Inma en prenumerationskonferens i London. Under konferensen var det många som poängterade vikten av kunddrivna beslut, vilket Siri Holstad Johannessen, Schibsted, summerar i en aktuell bloggpost. Hon uppmärksammar inte minst Amedias lärdomar gällande kundrelevans, DN:s om chrun samt Politikens om kunddata och prishöjningar. Samma fråga stod i fokus på Wan-Ifras konferens Digital media i Köpenhamn. Där talade bl a Financial Times, som lyfte fram vanans makt och betydelse för affären. Läs mer >>

New York Times vill stärka banden till användarna

Avhopp, churn och kundlojalitet. När allt fler medier öppnat sina betallösningar och fått dessa att fungera lägger många mediehus nu ett stort intresse i att minska avhoppen och stärka lojaliteten. Nyligen publicerade Atlantics nyhetsbrev The Idea en intervju med New York Times Ben Cotton om deras försök med exklusivt material för betalande användare i NYT:s olika kanaler. Intervjun finns tillgänglig och utvidgad via Nieman Lab. Läs mer >>

Val av enhet påverkar uppmärksamhet

Mediekonsumenterna tenderar att läsa nyheterna mer uppmärksamt via traditionell datorskärm än via mobil och surfplatta. Det menar forskarna bakom en ny ögon- och användardatastudie som publicerats i tidskriften Journal of computer-mediated communication. Läs mer >>

Se det bästa från #ifj18 om journalistik, affär och framtid

Nu i april anordnades International Journalism Festival i Italien. Bland de 700 talarna och 300 evenemangen handlade t ex ett om nyhetsbyråernas framtida arbetssätt, ett annat om hur nyhetsorganisationer organiserar sig för i huvudsak digital verksamhet och ett tredje om datajournalistik. Därtill kom intressanta seminarier om automatisering och konstgjord intelligens på redaktionen samt om prenumeration och medlemskap – om att få ut det mesta av sin publik. Mängder av seminarier och intervjuer finns utlagda på Youtube. Se mer >>

Prenumerera på nyheter via Google

Mediekoncernen McClatchy började i förra veckan att låta Google hålla i bolagets digitala prenumerationslösning på alla sina 30 sajter. Enligt Digiday ska det nya verktyget göra det möjligt för användarna att teckna en prenumeration med hjälp av två klick och dessutom lyfta fram sökresultat från den tidning man prenumererar på lite extra. Användarna kan nyttja sina Goolge-konton vid betalning och genom det vara inloggade oavsett vilken enhet de använder. Läs mer >> eller ännu mer >>

Mer pang med tv-reklam än med Facebook och Youtube

Ny forskning från Karen Nelson-Field i Australien visar att tv-reklam drar till sig större uppmärksamhet från användaren än vad motsvarande material gör hos Facebook och Youtube. Det aktiva tittandet på tv under en genomsnittlig reklamsekund var dubbelt så stort som på Youtube och 15 gånger större än det på Facebook. Enligt Nelson-Field så är det framför allt andelen av ytan som annonsen täcker, annonsstorlek och vad som händer runt om annonsen som avgör dess synlighet, rapporterar Warc. Läs mer >>

Kan AI ge mer neutral journalistik?

Den nya sajten Knowheres redaktion säger att den med hjälp av konstgjord intelligens och maskinlärning nu kan presentera världens mest opartiska journalistik. Enligt Futurism fungerar den nya sajten så att konstgjord intelligens väljer ut en aktuell nyhet och trålar därefter igenom ett stort antal nyhetskällor efter upplysningar om händelsen. Artikeln skrivs sedan i tre versioner: höger, vänster och opartisk. Läs mer >>

I korthet

Facebook sätter ljuset på UNT:s nya fb-grupp för pendlare, John Severinson har hållit i pennan.

Nytt nummer av Nordicoms nyhetsbrev Medietrender i Norden är ute.

Brittiska matkedjan Tesco ökade annonsinvesteringarna i etablerade medier förre året – och ökade vinsten, skriver Campaign.

Mittmedia testar att plusmärka opinionstexter för att studera hur väl dessa konverterar, skriver Medievärlden.

Via Medium bjuds på en smygtitt i European Journalism Centres nya handbok i datajournalistik.

Martech Advisor listar 5 skäl till att prenumerationsaffären fungerar ännu bättre i en datadriven affär, bl a grundat på förra årets rapport Subscription Economy från Zuora.

The Telegraphs nya strategi för nyhetsbrev, rapporterar Journalism.co.uk.

Annonspaketet Veckopaketet utökas med Expressen, GT och Kvällsposten, skriver Dagens Media.

Tillåtet med annonsblockering, Axel Springer förlorade mål i tysk domstol, rapporterar Reuters.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.