Innehållsmarknadsföring effektivt på Facebook

Innehållsmarknadsföring på Facebook når i genomsnitt dubbelt så hög förtjänad exponeringsfrekvens som den betalda. Det enligt nya siffror från analysbolaget Shareablee. Siffrorna betyder alltså att en annonsör som vill nå hög räckvidd på Facebook många gånger gör klokare i att köpa innehållsmarknadsföring av en publicist än en vanlig annons, rapporterar Marketing Land. Läs mer >>

TU:s analysdag sätter fokus på affären

På TU:s analysdag den 25 januari 2018 berättar Josefina Rickardt hur Expressen jobbar med marknads- och analysfrågor. Johan Lindgren följer upp med analysprocesserna inom Aller media medan Strossles Fredrik Skeppstedt talar om hur rätt innehåll och annonser till rätt användare kan öka mediekonsumtionen och skapa högre intäkter. Dessutom berättar Victoria Svanberg från NWT om långsiktiga strategier i en föränderlig bransch och om analyssamarbetet med Karlstads universitet. Och så gräver Peter Callius, Kantar Sifo, fram de mest relevanta siffrorna för att förstå marknaden 2018. Boka plats >>

10 viktigaste medierapporterna 2017

Betalningsviljan online, nyhetskonsumtionen i sociala medier och den konstgjorda intelligensens effekter på journalistiken. Det är tre av ämnena i de tio rapporter som amerikanska medieinstitutet Shorenstein Center rankar som förra årets viktigaste att läsa. De flesta rapporterna har tidigare sammanfattats i TU Marknadsinsikt. Men har du missat något brev eller vill repetera så bjuder Nieman lab på korta summeringar och länkar. Läs mer >>

Nästa månad börjar Chrome blockera annonser

I fjol bestämde Google att deras webbläsare Chrome skulle sluta att visa vissa annonser. Och strax före jul gick bolaget ut med att blockeringen ska börja den 15 februari 2018. Beslutet innebär att annonser som inte följer Coalition for Better Ads standarder kommer att blockeras och inte visas i Chrome, rapporterar bland annat sajten Venture beat. Läs mer >>

Reklam uppskattad i poddar

Nästan åtta av tio amerikanska poddlyssnare har inget emot annonser eller sponsorsmeddelanden i poddar de lyssnar på regelbundet. Det visar en aktuell rapport från Nielsen. Den visar också att annonserna uppskattas mest när de läses upp av poddens värd. Rapporten bygger på 7 000 intervjuer med amerikanska poddlyssnare i åldern 18-49 år, uppger sajten Marketing charts. Läs mer >>

Ny studie: Begränsad effekt för fejkade nyheter?

En ny amerikansk studie visar att även om många tar del av fejkade nyheter, det vill säga påhittat material, så är effekten sannolikt begränsad. Den nya studien, baserad på användardata, visar att många amerikaner nåddes av påhittade nyheter under det senaste presidentvalet, men att antalet konsumerade fejknyheter var avgjort mindre jämfört med mängden riktiga nyheter. Studien visar också att Facebook är en stor plattform för fejk och att personer över 60 år är mer sannolika att besöka sajter med påhittat material än yngre. Forskarna bakom studien kan dock inte säga om fejknyheter påverkade valutgången eller inte, rapporterar New York Times. Läs mer >>

Konsumenter förväntar sig smarta annonser

Drygt hälften av alla användare av förstärkt verklighet, AR, eller virtuell verklighet, VR, tror att framtidens annonser kommer att bli så realistiska att de sannolikt kan ersätta de annonserade produkterna, enligt Ericssons aktuella Consumer Lab 2018-rapport. Rapporten visar vidare att 40 procent av respondenterna inte har något emot reklam om det innebär att de får något tillbaka gratis. Det är en större andel än den dryga tredjedel som uppger att de tycker illa om annonser. Läs mer >>

Spaning: Så utvecklas marknadsföringen 2018

År 2018 kommer reklamköparna att lägga större vikt vid tryggare annonsmiljöer, sätta berättelsen i centrum samt ta några försiktigt prövande steg från algoritmstyrd reklam och det mot annonser som styrs av konstgjord intelligens. Det menar Kantar Millwardbrown i sin senaste rapport Media & Digital Predictions 2018. Vidare förutspår rapporten att reklamköparna kommer att utvärdera effekten i den digitala marknadsföringen tuffare än tidigare. Läs mer >>

I korthet

Nu är Apple Podcast analystjänst igång, skriver nyhetsbrevet Hot Pod.

Kommer den nordiska e-handeln att utvecklas på samma sätt som den i USA och Storbritannien? Ny rapport från Audience Project.

EU:s Margrethe Vestager öppnar för att reglera tech-giganter som Google, i en intervju med danska Politiken.

Därför läser läsare, enligt rapporten News media Report 2017.

Mediekompaniet har dragit igång podden Genvägen, som handlar om kommunikation med fokus på den lokala mediemarknaden.

Så utvecklade utvecklarna Mittmedia 2017, Robin Govik summerar på Medium.

Finland: Dagstidningen viktigaste medier för allmänbildning.

Nästan var tredje dansk betalar för strömningstjänster (och hushållen lägger 1 016 DKK på tidningar under ett år), enligt Slots- og Kulturstyrelsen.

Norska medieåret 2017 – ny rapport, Nordicom tipsar.