2 av 3 tar betalt för innehåll

Ett stort antal europeiska tidningar tar idag betalt för sitt redaktionella material digitalt. Men det finns stora skillnader mellan olika länder och olika typer av tidningar. En ny rapport från medieforskarna vid Reuters i Oxford visar att 66 procent av de studerade dagstidningarna, i ett halvdussin länder, hade någon form av betallösning. Freemium-modellen är den vanligaste, följt av frekvensmodellen. Läs mer >>

Frukostmöte: IRM presenterar ny annonsprognos

Hur kommer annonsmarknaden för digitala nyhetsmedier, tryckt dagspress och bilagor att utvecklas 2017-18? Och hur ser prognosen ut för hela mediemarknaden? Den 1 juni ordnar TU ett frukostmöte där Madeleine Thor, vd IRM, presenterar en dagsfärsk prognos för marknadsinvesteringarna 2017 och 2018. Läs mer >>

5 chanser till ett bestående intryck

Kantar Millwardbrown sätter i sin nya rapport ”Making a lasting impression” ljuset på de fem principer bolaget menar är grunden för effektiva annonser och varumärkestillväxt. Rapporten pekar bl a på att studier visat att bara 15 procent av dagens annonser har ett budskap som konsumenterna tar till sig enkelt. Deras råd är att fokusera mer på känslomässig relevans och engagemang samt mindre på funktionella budskap. Läs mer >>

Uppåt 2,1 % digitalt för morgonpressen

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 2,1 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressen ökade mest under kvartalet med en uppgång på 3,8 procent. Samtidigt ökade storstadspressen med 0,8 procent. Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med 13,5 procent under första kvartalet 2017. Mer material exklusivt för TU:s medlemmar >>

Årets Mediebarometer presenterad

Fem timmar och 40 minuter lägger vi vanligen på medier en genomsnittlig dag. Det visar årets upplaga av Mediebarometern från Nordicom vid Göteborgs universitet. Årets rapport visar bland annat att 62 procent av 9 till 79-åringarna tog del av en dagstidning på någon plattform en vanlig dag 2016. Ett av de mer intressanta resultaten i årets upplaga är att en växande del av tv-tittandet sker utanför tablålagd tv. Det gäller särskilt unga. Och förra året var första gången siffrorna visade att unga personer ser mer på online-tv än via tv-apparater. Läs mer >>

Kampen för annonspengarna

Missa inte medieforskaren Jonas Ohlssons seminarium om vad digitaliseringen av reklam- och mediemarknaden fått för konsekvenser för de svenska mediebolagens möjligheter att finansiera sin journalistik. Seminariet hålls på TU den 7 juni (sänds också live). Läs mer >>

Bara om lokal journalistik

Senaste utgåvan av Columbia Journalism Review är ett tjockt temanummer om lokaljournalistik. Den tryckta tidningen kan vara svår att hitta den lokala kiosken, men en stor del av innehållet är även tillgängligt via CJR:s sajt. Läs mer >>

Hur funkar OSU egentligen?

Amerikanska Pew Research har presenterat en kort videokurs i undersökningsmetod. I första klippet går man igenom konsten att göra urval. Kursen kallas ”Methods 101”. Se mer >>

I korthet

Sun sätter sina pengar på spel, rapporterar Digiday UK.

No new business, like show business för Boston Globe, enligt Poynter.

Är du beredd att ta betalt för redaktionellt material, frågar Ben Shaw på Wan-Ifra.

Allt Google presenterade under I/0, enligt Techcrunch.

Ny rapport från Magnetic om snabba mål och framtiden.