Annonser i trovärdiga miljöer presterar bättre

En ny rapport från det internationella medienätverket World Media Group visar att digitala annonser som visas i högkvalitativa och trovärdiga redaktionella miljöer får fram budskapet effektivare än annonser i andra miljöer. Den studie som nätverket, där bland annat New York Times, Washington Post och Wall Street Journal ingår, noterar att besökarna på premiumsajter exponeras för annonser under längre tid och att dessa också i större utsträckning ligger i besökarnas blickfång, rapporterar Journalisten. Läs mer >>  Hela pressmeddelandet >> Brittiska marknadsorganet Magnetic uppmärksammade, på tal om trovärdighet och annonseffektivitet, sin studie ”Putting Trust in Context” under maj månads The PPA Festival. Läs mer >>

Etablerade medier fortsatt attraktiva

Etablerade medier är fortsatt attraktiva och generellt sett gillar konsumenter annonser i etablerade medier mer än i andra kanaler. Det visar rapporten Dimension 2018 från Kantar Media om utvecklingen på medie- och reklammarknaderna i Brasilien, Frankrike, Kina, USA och Storbritannien. Rapportens fyra delar behandlar användandet av relevant konsumentdata, reklamundvikande i praktiken, marknadsföringens utveckling i egna kanaler och konsumenternas mottagande av nya tekniker. Läs mer >>

Frukostmöte: IRM presenterar annonsprognos för 2018-19

Hur kommer annonsmarknaden för digitala nyhetsmedier, tryckt dagspress och bilagor att utvecklas i år och nästa? Och hur ser prognosen ut för hela mediemarknaden? Missa inte TU:s frukostmöte den 31 maj där Madeleine Thor, vd IRM, presenterar reklam- och medieinstitutets prognos för marknadsinvesteringarna 2018 och 2019. Boka plats >>

6 av 10 läser morgontidningen

61 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, tar del av en morgontidnings innehåll digitalt eller i print under en vanlig vecka. Och 45 procent läser en kvällstidning. Det visar medieinstitutet Nordicoms färska rapport Mediebarometern 2017. Den visar också att fyra av tio ungdomar i Sverige använder sociala medier för att ta del av nyheter samt att Facebook är deras viktigaste nyhetskanal. Läs mer >> 

Intressanta rapporter till fri läsning

Inmas senaste rapport ”The media subscriptions blueprint”, Springwises ”Marketing and advertising innovation snapshot” och många andra finns att ladda ner via norska medieorganisationen MBL:s sajt. Inmas rapport går igenom prenumerationsaffären ur olika aspekter medan Springwise bland annat tittar närmare på predikativ annonsering. Läs mer >>

Ökat engagemang kan minska avhopp

För The Times är det fem gånger så sannolikt att nya prenumeranter eller de som bara hållit tidningen i ett halvår hoppar av än de som haft tidningen i två år. Ett sätt att upptäcka en presumtiv avhoppare är att mäta användarnas engagemang. När engagemanget minskar ökar nämligen risken för avhopp, visar The Times användardata. En annan framgångsrik taktik är att visa på vad användaren förlorar vid ett avhopp. Det ofta mer effektivt än att rabattera, rapporterar Digiday. Läs mer >>

HBR:s engagerande lärdomar

Harvad Business Review har jobbat för att stärka relationen till sina läsare och öka deras engagemang med tidskriftens innehåll. Och i en aktuell artikel på Digital Content Next berättar HBR om fyra av projektets lärdomar, som att försöka att få med åtminstone några genuint övertygade i projektet när det drar igång och att pröva ständigt sina teorier mot verkligheten. Läs mer >>

GP fick 30 000 digitala prenumeranter på fyra månader

I slutet av november 2017 gick Göteborgs-Posten in i Stampens betallösning. Och efter bara fyra månader hade man nått 30 000 digitala prenumeranter totalt. Det berättar koncernens CTO Andreas Klarén i en artikel på Digital Content Expos mässajt. Han berättar också att 33 000 användare nappat på deras kampanjmånad och att 16 procent av det totala antalet prenumeranter är heldigitala. Läs mer >> Läs också om UNT som firar 10 000 nya digitala prenumeranter och ett år med betallösning. Läs mer >> 

Sociala medier största nyhetskällan för unga

Årets medievaneundersökning Orvesto Junior från Kantar Sifo visar att 63 procent av 13 till 15-åringarna har sociala medier som enskilt största källa till nyheter. Men undersökningen visar samtidigt att de ungdomar som tar del av nyheter via sociala medier inte litar på dessa kanaler eller bloggar. Istället är det etablerade medier som tv och tidningar som ses som trovärdiga. Läs mer >>

I korthet

Innanför skalet på Wall Street Journals betallösning, The Drum rapporterar.

Svenskar bland Europas flitigaste nyhetskonsumenter online, enligt nya siffror från Eurostat.

Hur skalar man upp analysarbetet?, McKinsey Analytics ger sina bästa råd.

Mod och innovation ska leda Aftonbladet framåt, bloggar tidningens chefredaktör Lena K Samuelsson hos Inma.

Expressen och Di TV går med i MMS onlinevaluta, skriver Medievärlden.

Norge momsbefriar digitala tidskrifter, skriver Kampanje.

Hushållen lägger mer pengar på rörlig bild, enligt MMS rapporterar DN.

Framtidens kunddialog i nytt ljus, Kairos Future siar om morgondagen.

Därför gillar New York Times kortlivade nyhetsbrev, skriver Digiday.



Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.