Digitala nyhetsmedier ökar mer än tv

IRM spår i sin senaste prognos en starkare tillväxt för digitala nyhetsmedier än för tv. I år lyder IRM:s tillväxtprognos för nyhetsmedierna på ett plus om 3,7 procent, vilket kan jämföras med tv:s tillväxt på 2,5 procent. Medieinvesteringarna i tryckt dagspress och bilagor förväntas däremot minska med drygt 11 procent, jämfört med förra året. Läs mer (exklusivt för TU:s medlemmar) >>

Meeker: ”Internet trends report 2017”

Lagom till sommaren kommer julafton för den som är intresserad av medier, tech och i stort sett allt som är digitalt. Mary Meeker på riskkapitalbolaget Kleiner Perkins sätter varje år samman sin rapport ”Internet trends”. Årets upplaga visar bl a att Google och Facebook tar 85 procent av tillväxten för internetannonseringen i USA, att röststyrning börjar konkurrera med text och att fler – tack vare smidig teknik – äter ute inne. Läs mer >>

Mediernas årliga hälsokontroll i USA

Två och en halv minut, så långt var genomsnittsbesöket på någon av de 50 största amerikanska dagstidningarnas sajter 2016. Det var en minskning med 5 procent sedan föregående år meddelar medieinstitutet Pew i sin årliga rapport State of the News Media. Rapporten visar också att 29 procent av fjolårets annonsintäkter kom från digitala kanaler. Läs mer >>

Online-annonseringen ökade med nästan 22 procent enligt IAB

Ifjol växte annonseringen online med 21,8 procent i Sverige, jämfört med 2015. Det är långt över Europasnittet på 12,2 procent och tillväxttalen i t ex Danmark och Finland. Det visar IAB Europes nya rapport AdEx Benchmark. Den visar också att desktopdisplay minskar samtidigt som video och mobilt ökar. Läs mer >>

Så ser medievanorna ut 2019

Om två år kommer 26 procent av vår mediekonsumtion att vara mobil. Det betyder att världens medieanvändare 2019 kommer att lägga 122 min/dag på internet via sina mobiler, enligt prognosen Media Consumption Forecast från Zenith. Enligt rapporten står traditionella, etablerade medier för 69 procent av den globala mediekonsumtionen 2017. Läs mer >>

Nya rekommendationer för natives

Native advertising och andra former av annonsörsbetalt och sponsrat innehåll i redaktionella medier är en betydelsefull affärsintäkt för många medieföretag. Därför har TU:s styrelse, efter ett förankringsarbete bland medieföretag och mediekoncerner, tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer. TU uppmanar medlemsföretagen att följa rekommendationen. Läs mer >>

Mobilen starkt nav för ungas medievanor

Youtube och Snapchat är de mest populära sociala plattformarna bland unga, enligt den nya rapporten Orvesto Konsument Junior. Och till stor del är det mobilen de använder för att titta, samtala och kommentera. 24 procent av 7 till 15-åringarna läser nyheter på nyhetssajter minst en gång i veckan. I den övre åldersgruppen, 13-15 år, är andelen 42 procent. Läs mer >>

I korthet

Nytt nummer av den vetenskapliga tidskriften Journal of Media Innovations har kommit ut.

Tidningsåret som gått i Norge, ny rapport från MBL.

Vad är det som driver trafik och varifrån? Nieman Lab reder ut frågan.

Spretig Q2-prognos från Deloitte.

Nyhetsbrev ökar sannolikheten för tecknad prenumeration, skriver Digiday.

MMS lanserar nettoräckvidd i onlinevalutan, rapporterar Dagens Media.

Hushållen ser ljust på svensk ekonomi, enligt Konjunkturinstitutet.