Användarna i fokus för nyhetsmedier

Ifjol stod användarintäkterna för 56 procent av dagspressens samlade intäkter på 154 miljarder USD. Det visar nyhetsmediernas världsorganisation Wan-Ifras nya rapport World Press Trends 2017. Rapporten visar dessutom att de digitala intäkterna ökade med drygt 16 procent 2016, jämfört med föregående år. Och att huvuddelen av de digitala intäkterna kommer från annonsering. Användarintäkterna stod dock för den största ökningen. Läs mer >>

40 000 har testat Mittmedia Plus

Det vanligaste sättet att teckna en digital prenumeration går via en låst artikel, inte minst om sport. Och den användare som prenumererar digitalt är 24 år yngre än som håller en tryckt tidning. Det är ett par av slutsatserna efter sju månader med betallösningen Mittmedia Plus. Totalt har 40 000 personer provat Plus och cirka 60 procent av dessa är kunder i dag, skriver Li L’Estrade, digital affärsutvecklare hos Mittmedia, på Medium. Hon skriver också att koncernen i dag har 41 400 helt digitala betalande kunder, varav 23 500 är Pluskunder och 17 900 är e-tidningskunder. Läs mer >>

DN siktar på 100 i sommar

I sommar räknar DN med 100 000 digitala prenumeranter, rapporterar Resumé. I dag ligger antalet på 96 000. Ett av målen för tidningen är att ha fler digitala och bundlade prenumeranter om två år än vad man har prenumeranter på den tryckta tidningen. Ett annat mål har varit att behålla fler digitala prenumeranter. DN har redan identifierat några negativa faktorer som man nu försöker arbeta bort. Läs mer >>

Upplevt utbud påverkar betalningsvilja

Personer som upplever att de lever i ett överflöd av information är mer villiga att betala för nyheter, skriver forskare från University of Oklahoma och Chonnam National University i tidskriften Computers in Human Behavior. Forskarna har studerat nyhetsvanorna hos 1 001 amerikaner och deras uppfattningar om nyheterna. Läs mer >> Konsultbolaget Institute for Media Strategies tipsar på sin blogg om två andra betalstrategirapporter: API:s ”Paying for News” och Baekdal Medias ”What is the Best Monetization/Subscription Model?” Läs mer >>

Korta annonsmål riskerar ROI:n

Ett ökat fokus på kortsiktig avkastning på investerat kapital, ROI, i kombination med krav på snabba mätresultat riskerar att leda till en minskande ROI på lång sikt. Morgondagens framgångsrika annonsörer måste använda en mix av kort- och långsiktiga mått. Men också noga överväga olika mediers kontext- och miljöeffekter. Det är några av slutsatserna i en aktuell rapport från byrån Magnetic och analysbolaget Enders Analysis. Läs mer >>

Video tripplar datatrafiken

Hela 82 procent av all trafik på nätet kommer att bestå av video 2021, enligt en prognos från it-bolaget Cisco. Förra året stod video för 73 procent av trafiken. Bolaget menar också att direktsänt innehåll kommer att öka snabbast, rapporterar Recode. Läs mer >>

Tryckt morgonpress når fler än 2 av 5 dagligen

En vanlig dag läser 44 procent av befolkningen, 16-80 år, en tryckt morgontidning eller dess e-tidning, enligt nya rapporten Orvesto Konsument 2017:1. Den tryckta kvällspressens läsarandel ökar med ett par procentenheter till 15 procent, jämfört med helåret 2016. Gratisutdelade morgontidningar och lokaltidningar ligger kvar på samma räckviddsnivåer som tidigare. Orvesto-rapporten noterar också att användningen av strömmade betaltjänster ökar. Ett tydligt exempel är Netflix som numer når 641 000 svenskar per dag. Läs mer >>

I korthet

Uppåt 75 procent av detaljhandeln blir på sikt e-handel, enligt en färsk rapport från Handelns ekonomiska råd.

Hur ser de svenska mediehusens betalstrategier ut? Det har Medievärlden Premium tittat närmare på.

Etablerade medier ägde Twitter under franska valet, visar ny forskning från Reuters Institute vid Oxfords universitet.

Apple öppnar för data om poddar, skriver bl a Six Colors.

Hur och varför nyhetsmedier använder artificiell intelligens, ny Inma-rapport.

Nyhetsläsning i mobilen ökar starkt bland äldre amerikaner, visar ny Pew-rapport.

NPR uppmärksammar tech och datas roll för Washington Posts utveckling.